Koncert
w czwartek 15 października 2015 r. o godz. 18.00
Koncert utworów
średniowiecznych i renesansowych
w wykonaniu zespołu muzyki dawnej Alta
Muzyka dworskich komnat
Wstęp wolny
Program koncertu
- „Rocal Fuza”– taniec z Tabulatury Organowej Jana z Lublina (XVI w.)
- „Branle d’Ecosse” – taniec dworski – Joseph Casazza
- „Jeszcze Marcinie” – anonimowy taniec z Tabulatury Organowej Jana z Lublina (XVI w.)
- “Ma belle si ton ame” – pieśń starofrancuska – Gilles Durant de la Bergerie (1554-1614)
- „Spagnoletto” i „Bouree” ze zbioru tańców „Terpsychore” – Michael Praetorius
- „Come Again” – pieśń staroangielska (przekład: Alicja Janusz) – John Downland (1562-1626)
- „Susanne un jour” – pieśń starofrancuska – Orlando di Lasso (1532 – 1594)
prezentacja instrumentów
- „Szewczyk idzie po ulicy” – anonimowy taniec dworski z Tabulatury Organowej Jana z Lublina (XVI w.)
- „Une jeune Pucelle” – starofrancuska piosenka ludowa z XVI w., tekst: Jean de Brebeuf (ok. 1642)
- „La, la, la, je Ne l’ose Dire” – starofrancuska piosenka ludowa – Pierre Certon (1510-1572)
- „Rex” – taniec Mikołaja z Krakowa z Tabulatury Organowej Jana z Lublina (XVI w.)
- „Szewczyk idzie po ulicy” – anonimowy taniec dworski z Tabulatury Organowej Jana z Lublina (XVI w.)
- „Taniec Gdański” – anonimowy taniec – Tabulatura Gdańska (XVII w.)
- “Air de cour Me voila hors du naufrage” ze zbioru “Premier livre de chansons et airs de court” – Charles Tessier (1550-1604)
- „Si habrá en este baldrés”– pieśń starohiszpańska ze zbioru „Cancionero de Palacio” – Juan del Encina (1468-1529)
Lubelski zespół muzyki dawnej „Alta” skupia profesjonalnych muzyków specjalizujących się od wielu lat w wykonywań i u muzyki świeckiej i religijnej XV-XVII wieku. W repertuarze zespołu znajdują się utwory wokalne i instrumentalne najwybitniejszych kompozytorów dawnych epok: Jan z Lublina, Wacław z Szamotuł, Michael Praetorius, John Dowland, Orlando di Lasso, Adrian Willaert, Mikołaj z Krakowa, Clement Jannequin, Josquin des Pres, Anthony Holborne,Valentin Haussmann i inni. Podczas swoich koncertów instrumentaliści zespołu „Alta” grają na replikach instrumentów dawnych, takich jak: kopie fletów prostych, viola da gamba, lutnia, szałamaja, harfa, cornamusy, dudy i inne. Instrumentarium zespołu systematycznie się powiększa. Interpretując muzykę dawną zespół „Alta” korzysta ze wskazówek, które można odnaleźć w dawnych traktatach. Oprócz samodzielnych koncertów z muzyką dawną zespół z powodzeniem uświetnia ważne uroczystości, a także zapewnia artystyczną oprawę imprez okolicznościowych, sympozjów, wystaw i konferencji naukowych.
Zespół „Alta” propagując wysoką kulturę muzyki dawnej na specjalne życzenie może wzbogacić koncerty krótkimi prelekcjami o zwyczajach dawnych epok oraz o historii instrumentów. Kolorowe kostiumy renesansowe, w których występuje zespół, ubarwiają koncerty i stanowią dodatkową atrakcję, szczególnie dla młodszej widowni.
AGNIESZKA MIEDZWIECKA – absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi, w klasie harfy. Brała udział w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych harfistów i pedagogów m.in. Isabelle Moretti, Elżbietę Sznryt, Susan McDonald. Współpracuje z Teatrem Muzycznym w Lublinie i z Filharmonią Lubelską. Jest pedagogiem w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. Karola Lipińskiego w Lublinie.
————–
ALICJA JANUSZ – uczy się grać na lutni renesansowej w Wiedniu u Romana Lista, członka zespołu wiedeńskiego „Arcicapella”, wykonującego muzykę z XVI wieku. Zajmuje się również przekładem tekstów dawnych. Od lat współpracuje z wieloma zespołami muzyki dawnej.
————–
JULIA TADRZAK – ukończyła Szkołę Muzyczną w klasie skrzypiec w Bielsku Podlaskim. Obecnie uczy się w Szkole Muzycznej im. Tadeusza Szeligowskiego w Lublinie, w klasie śpiewu Ewy Lalki. Studentka muzykologii w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Od lat związana jest z Drohiczyńskimi Warsztatami Muzyki Liturgicznej oraz scholą dominikańskąw Lublinie.
————–
KATARZYNA MARTYNUSKA – ukończyła studia z historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim oraz Szkołę Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie, w klasie violi da gamba prof. Karoliny Koślacz. Instrument, na którym gra, to kopia gamby wykonanej w 1721 roku przez Nicolasa Bertranda. Uczestniczka kursów mistrzowskich muzyki dawnej w Starym Sączu, Łańcucie i Warszawie u Christiana Zincke, Marcina Zalewskiego i Tadeusza Czechaka. Członkini orkiestry barokowej Collegium Musicum Bednarska.
————–
AGNIESZKA SZWAJGIER – założycielka i kierownik artystyczny Lubelskiej Kapeli Zamkowej „Alta”. Studentka muzykologii w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, dyplomantka Szkoły Muzycznej im Tadeusza Szeligowskiego w Lublinie w klasie skrzypiec Aleksandry Mazurek, oboju Aleksandry Barańskiej. Od najmłodszych lat związana z muzyką dawną poprzez zespół „Scholares Minores pro Musica Antiqua” z Poniatowej. Uczestniczyła w kursach muzyki dawnej u Grzegorza Tomaszewicza, Teresy Piech i Marka Toporowskiego.
————–