Spektakl
w piątek 3 czerwca 2016 r. o godz. 18.00
w sali widowiskowej Domu Kultury LSM
Wstęp wolny
Żywiołowe widowisko taneczne
Flamenco w Krainie Czarów
Flamenco w Krainie Czarów – to spektakl taneczny. Jego fabuła nawiązuje do znanego opowiadania Lewisa Carolla. Podróż Alicji rozpoczyna się od ujrzenia przez nią w ogrodzie Białego Królika. Biegnąc za nim trafia do Krainy Czarów, w której nic nie jest tym, czym się wydaje. Po wypiciu magicznego napoju Alicja rośnie i wypłakuje całą sadzawkę łez. Wpada do niej ona sama, a także Mysz. Po wydostaniu się z wody Alicja spotyka Gąsienicę, która pomaga jej odzyskać jej zwykły wzrost. Następnie odwiedza dom Księżnej i rozmawia z zaczarowanym Kotem. Podążając za Białym Królikiem, trafia na dziwną herbatkę, której biorą udział Zwariowany Kapelusznik, Marcowy Zając i Suseł. Na beztroskim magicznym świecie złowieszczym cieniem kładzie się obecność Czerwonej Królowej. W scenie finałowej, władczyni Krainy Czarów pojawia się w otoczeniu świty Kart do gry. Zaczarowany świat nie jest tak przyjazny, jak by się mogło wydawać, ale Alicji udaje się powrócić do swego ogrodu.
Wędrówka Alicji przez magiczny świat stanowi pretekst do pokazania różnych stylów flamenco, wzbogaconych także o elementy tańca brzucha oraz tańca współczesnego – od radosnej alegrii, poprzez podniosły tientos, rozkołysaną guajirę, figlarny garotin, patetyczną zambrę, po żywiołową bulerię. Charakter poszczególnych palo podkreślają rekwizyty – wachlarz, chusta, kapelusz czy bata de cola. Spektakl trwa około 50 min. Przeznaczony jest dla miłośników tańca w każdym wieku.
Autorką pomysłu i kompozycji spektaklu oraz części choreografii jest
Magdalena Budyn-Kulik. Od wielu lat jest instruktorką tańca flamenco i autorką licznych choreografii. „Flamenco w Krainie Czarów” jest jej czwartą większą formą taneczną. Pierwszą z nich był spektakl flamenco „Muzeum Prado nocą”, przygotowany na Noc Kultury w czerwcu 2012 r. i pokazany 2 czerwca 2012 r. w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie. Przedstawiał on noc w muzeum widzianej oczami nocnego stróża, który opowiadał o obrazach i własnych doświadczeniach. W spektaklu wykorzystana została prezentacja multimedialna, skomponowana w ten sposób, że obrazy znanych mistrzów zastępowane były odpowiednio zaaranżowanymi zdjęciami tancerki, a te z kolei ustępowały miejsca samej tancerce, która wykonywała choreografie stylem odpowiadające tematyce obrazu. Drugi spektakl przygotowany został na koncert szkoły „La Vuelta”, który odbył się 8 marca 2014 r. w Teatrze im. Hansa Christiana Andersena w Lublinie. Nosił on tytuł „Piosenka o smutnej i skomplikowanej miłości”. Wykonawcami były uczennice szkoły. Spektakl bazował na technice flamenco, wykorzystywał również technikę tańca arabskiego. Przedstawiał różne odcienie miłości jako uczucia skomplikowanego i nie zawsze przynoszącego tylko pozytywne emocje. Kolejny spektakl przygotowany został również na koncert finałowy szkoły flamenco, który odbył się 21 czerwca 2015 r. Nosił on tytuł „Kolory tańca/kolory życia/zmiany”. Wzięły w nim udział uczennice szkoły „La Vuelta”. Spektakl składał się z choreografii podzielonych na cztery sekwencje – białą, zieloną, czerwoną i pomarańczową. Kompozycyjnie nawiązywał do następowania po sobie pór roku.
***
W spektaklu „Flamenco w Krainie Czarów” bierze udział 9 osób.
Małgorzata Adamiak (Czerwona Królowa) – zajmuje się flamenco od wielu lat, konsekwentnie zwiększając stopień trudność poznawanych przez siebie technik i tworząc własne choreografie. Ostatnio intensywnie cyzeluje umiejętności tańca z bata de cola.
Iwona Bogusz (Gąsienica, Suseł) – tańczy od wielu lat pod okiem polskich i zagranicznych instruktorów, brała udział w licznych koncertach i pokazach solowych, umiejętnie łącząc różne techniki tańca, także przy tworzeniu własnych choreografii.
Magdalena Budyn-Kulik (Kot) – zajmuje się tańcem od wielu lat. Jest dyplomowanym instruktorem tańca. Flamenco poznawała, ucząc się u hiszpańskich i polskich nauczycieli. W choreografiach flamenco wykorzystuje znajomość także innych technik tanecznych, m.in. tańca współczesnego, jazzowego czy klasycznego. Prezentowała się widzom zarówno w spektaklach tanecznych, jak i pokazach solowych.
Joanna Dudek (Mysz, Karta do gry) – od dziecka zajmuje się tańcem, trenując różne style i techniki – taniec współczesny, balet klasyczny, taniec brzucha, tribal, flamenco. Jest instruktorką tańca brzucha, odnosi sukcesy w międzynarodowych konkursach tańca. Ma bogate doświadczenie sceniczne i choreograficzne.
Ewa Jankowska (Biały Królik) – flamenco zajmuje się od kilku lat. Po raz pierwszy trafiła na zajęcia w ramach kursu „Taniec dla dorosłych” i od tego czasu kontynuuje naukę, biorąc także udział w koncertach i pokazach.
Katarzyna Józefczuk (Zwariowany Kapelusznik, Karta do gry) – od wielu lat poznaje flamenco pod okiem polskich i hiszpańskich instruktorów; w zgłębianiu tajników skomplikowanych rytmów flamenco niewątpliwie pomaga jej muzyczne wykształcenie. Wielokrotnie prezentowała umiejętności taneczne na koncertach i pokazach.
Klaudia Kudela (Księżna, Karta do gry) – od dawna uczy się tańczyć flamenco pod okiem polskich i hiszpańskich instruktorów, brała udział w wielu pokazach i koncertach, tworząc interesujące i pełne wyrazu postaci.
Justyna Oleszczuk (Alicja) – z flamenco zetknęła się w ramach lekcji w szkole i od czasu intensywnie pogłębia swoje umiejętności taneczne, ucząc się w kraju i za granicą. Pomimo młodego wieku ma bogate doświadczenie sceniczne i choreograficzne.
Iga Stebłowska (Marcowy Zając, Karta do gry) – flamenco zajmuje się od niedawna, ale intensywne ćwiczenia pozwoliły jej szybko zdobyć niezbędne umiejętności, które prezentowała w koncertach i pokazach.