Koncert
w poniedziałek 20 marca 2017 r. o godz. 18.00
Wstęp wolny
V KONCERT KAMERALNY z cyklu
Bo piękno na to jest, by zachwycało…
pod dyrekcją Teresy Księskiej-Falger
Dlaczego sonata?
Wystąpią
Artur Figiel – klarnet, Michał Dębek – klarnet
Rafał Maciąg – fortepian
Teresa Księska-Falger – fortepian i słowo o muzyce
W programie usłyszymy:
Johannes Brahms – Sonata Es-dur op. 120 nr 2 na klarnet i fortepian
Allegro amabile, Allegro appasionato, Andante con moto.Allegro
Felix Mendelssohn-Bartholdy – Zwei Konzertstücke op. 113/114 na klarnet, bassethorn i orkiestrę (wersja na 2 klarnety i fortepian)
Emilio Merola – Eddies’s Tango (2012)
Beniamin Baczewski – Triple Concerto for 2 Clarinets and Piano (2014)
Szanowni, Drodzy Państwo
Czasem zastanawiam się, jak to jest, gdy z estrady płynie do Państwa informacja, że oto coś ma formę sonaty, suity, fantazji, ronda, wariacji, fugi… Czy to wywołuje jakieś skojarzenie, ma określony punkt odniesienia? A może staje się rodzajem szuflady, w której gromadzimy różne ważne dla nas rzeczy, czy – zgoła odmiennie – jest czymś bardziej skomplikowanym, na przykład budynkiem, wieżowcem czy piramidą? Faktycznie, w każdej z tych możliwości jest coś na rzeczy. Muzyka, w całym swym bogactwie treści, dźwiękowej narracji, harmonii, wówczas brzmi pięknie i przystępnie, gdy tworzy segmenty i obrazy, wyczuwalny przez słuchających porządek następstw dźwiękowych i głębię wyrazu. Doskonale rozumieli to słynni klasycy wiedeńscy: Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart i Ludwig van Beethoven. Im zawdzięczamy formę sonaty, koncertu, symfonii – pomysły na muzyczny ład ujmujący w karby artystyczną inwencję – by wszystko, co dociera do MIŁOŚNIKÓW MUZYKI, brzmiało plastycznie, pięknie, logicznie, było prawdziwie wzruszające.
Dziś pragnę zwrócić uwagę Państwa na II Sonatę Es-dur op. 120 na klarnet i fortepian (istnieje ona także w wersji z altówką zamiast klarnetu) Johannesa Brahmsa (1833-1897) . To kompozycja romantyczna, z całym bogactwem nastrojów, dynamiki, wyrazowych odniesień. Wiele mówią nam oznaczenia samego autora, jak allegro ambile, molto dolce, tranguillo, allegro appasionato, sostenuto ma dolce e ben cantando, ben legato sempre, espressione, calando, grazioso, ben marcato… (żywo, wesoło, z miłością, z pasją, wyrażając śpiewnie i słodko, łącząc dźwięki, z ekspresją, uspokajając, z wdziękiem, wyraziście artykułując).Wskazania są proste i sugestywne, jak natura wielkiego artysty, który całe życie zachwycał się muzyką, przyrodą, kochał ludzi i chciał być kochany, przyjaźnił się z wieloma muzykami swoich czasów, cieszył się uwagą i szczególną atencją.
Żył aktywnie i takie warunki stwarzał wszystkim bliskim…
Serdecznie zapraszamy
Teresa Księska-Falger z Przyjaciółmi
Artur Figiel – ur. w 1979 roku w Puławach.
Naukę gry na klarnecie rozpoczął w wieku 12 lat w Państwowej Szkole Muzycznej I Stopnia w rodzinnym mieście w klasie Andrzeja Toruńskiego. Kolejnym etapem edukacji artystycznej była nauka w Państwowej Szkole Muzycznej Stopnia Podstawowego i Licealnego im. Karola Lipińskiego w Lublinie. Jego nauczycielami byli Jan Walewski, a następnie Dariusz Sribniak.
W 2003 roku Artur Figiel ukończył studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie klarnetu prof. Stanisława Przystasia. Będąc studentem brał udział w licznych koncertach muzyki kameralnej (m.in. w Studiu Koncertowym S-5 Radia Kraków, Generalnym Konsulacie Republiki Austrii w Krakowie, Galerii Sztuki Politechniki Krakowskiej w Zakopanem, Pałacu Czartoryskich w Puławach) oraz występował z Orkiestrą Symfoniczną AM w Krakowie pod batutą Wojciecha Czepiela (m.in. koncerty w Filharmonii Krakowskiej oraz podczas II Międzynarodowego Konkursu Fletowego w Krakowie).
Od września 2002 roku jest klarnecistą orkiestry Teatru Muzycznego w Lublinie. Jako muzyk orkiestrowy współpracował z Filharmonią Lubelską, Filharmonią Kaliską, Płocką Orkiestrą Symfoniczną im. Witolda Lutosławskiego, Orkiestrą Symfoniczną im. Karola Namysłowskiego w Zamościu, Królewską Orkiestrą Symfoniczną przy Pałacu w Wilanowie oraz występował jako muzyk-aktor w przedstawieniach Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie.
Jako członek licznych zespołów występował: we Francji, Niemczech, Hiszpanii, Czechach, Słowenii, Węgrzech i Ukrainie.
W grudniu 2010 roku był jedynym polskim klarnecistą zakwalifikowanym do półfinału przesłuchań do YouTube Symphony Orchestra 2011, w którym znalazło się 12 muzyków grających na klarnecie z całego świata.
W kwietniu 2012 roku w duecie z pianistą Kamilem Turczynem zdobył wyróżnienie w kategorii „kameralistyka” na I Międzynarodowym Mistrzowskim Konkursie dla Pedagogów Muzyki w Warszawie.
Od 2005 roku jest nauczycielem gry na klarnecie w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II Stopnia im. Karola Lipińskiego w Lublinie oraz Państwowej Szkole Muzycznej I i II Stopnia im. Ignacego Jana Paderewskiego w Chełmie.
W czerwcu 2015 roku z pianistką Teresą Księską-Falger oraz wiolonczelistą Szymonem Krzemieniem wystąpił w koncercie z cyklu „Harmonie Starego Miasta” wykonując Sonatę f-moll op. 120 nr.1 oraz Trio op. 114 Johannesa Brahmsa.
We wrześniu 2015 roku wziął udział w wykonaniu Koncertu kameralnego Andrzeja Nikodemowicza podczas koncertu w ramach „ IV Międzynarodowego Festiwalu Andrzej Nikodemowicz – Czas i Dźwięk”.
Michał Dębek – urodzony w 1993 roku w Lublinie, student ostatniego roku klasy klarnetu prof. Bogdana Ocieszaka oraz dr. Andrzeja Wojciechowskiego w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej I st. im. Romualda Twardowskiego w Puławach w klasie klarnetu mgr. Andrzeja Toruńskiego oraz Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Karola Lipińskiego w Lublinie w klasie klarnetu mgr. Artura Figla, którą ukończył z wyróżnieniem w 2012 roku. W czasie nauki w liceum był laureatem konkursów w Białej Podlaskiej, finalistą XXXVI Olimpiady Artystycznej, stypendystą Prezydenta Miasta Lublin. Będąc studentem gdańskiej Akademii Muzycznej został stypendystą Fundacji Edukacyjnej Przedsiębiorczości (stypendium Prymus) oraz otrzymał stypendium Rektora Akademii Muzycznej w Gdańsku dla najlepszych studentów. Odbył również trzytygodniowe tournée z Akademicką Orkiestrą Symfoniczną po Chińskiej Republice Ludowej. Jest laureatem konkursów w kategorii zespoły kameralne, m.in.: I miejsce na Festiwalu Klarnetowym w Szczecinie (2014); I miejsce na XI Festiwalu Klarnetowym w Piotrkowie Trybunalskim (2015), II miejsce na V Stockholm International Music Competition (2016). Uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich, które prowadzili m.in.: Jean – Marc Fessard, Gabor Varga, Marc Van de Wiel, Florent Héau, Marc Engelhardt, Jan Jakub Bokun, Igor Františák. Współpracuje z Teatrem Muzycznym w Lublinie, Polską Orkiestrą Kameralną w Sopocie, Bałtycką Filharmonią Młodych. Jako solista, kameralista i członek orkiestr koncertuje w Polsce i za granicą. Wraz z Arturem Figlem i Rafałem Maciągiem założył zespół Klarifonik. Od 2016 roku prowadzi działalność pedagogiczną w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Romualda Twardowskiego w Puławach.
Rafał Maciąg – ur. 24 kwietnia 1987 r. w Puławach. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku sześciu lat. W latach 1996-2000 uczęszczał do Państwowej Szkoły Muzycznej I st. w Puławach, gdzie uczył się pod kierunkiem Elżbiety Sokół. Edukację muzyczną kontynuował w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II st. im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku (2001-2006) pod kierunkiem prof. Waldemara Wojtala. W latach 2007-2011 studiował na Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku (studia pianistyczne) również pod kierunkiem prof. Waldemara Wojtala. W trakcie swojej edukacji aktywnie uczestniczył w fortepianowych i kameralistycznych kursach mistrzowskich prowadzonych przez światowej sławy muzyków, jak Dang Thai Son, Andrzej Jasiński, Aleksey Orlovetsky, Boris Petrushansky, Pavel Vernikov. Występował z Berlińską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Symfoniczną Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej w Gdańsku, Elbląską Orkiestrą Symfoniczną. Od września 2013 roku jest zatrudniony na stanowisku nauczyciela fortepianu w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Romualda Twardowskiego w Puławach. Brał udział w nagraniu płyty z kompozycjami Romualda Twardowskiego, której realizatorem jest Wydawnictwo muzyczne „Pani Twardowska” (Warszawa 2016 r.).
Dr Teresa Księska-Falger jest absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu prof. Tadeusza Żmudzińskiego. Uczestniczyła w kursach pianistycznych w Bejrucie, Weimarze, Dusznikach. Zdobyła nagrody akompaniatorskie na III, IV i V Międzynarodowym Konkursie Młodych Skrzypków im. Karola Lipińskiego i Henryka Wieniawskiego w Lublinie oraz Ogólnopolskim Konkursie im. Wolfganga Amadeusza Mozarta w Gdańsku (w 1991). Jako pianistka koncertowała w wielu miastach Polski, a także w Libanie, Niemczech, Danii, Holandii, Szwecji, na Ukrainie, we Włoszech, na Węgrzech, w Austrii i w Korei Południowej.
Jest autorką wielu felietonów i recenzji muzycznych.
Kierowała Wydziałem Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej oraz pełniła funkcję zastępcy dyrektora Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie. Była pedagogiem klasy fortepianu i dyrektorem Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Karola Lipińskiego w Lublinie (w latach 1982–1991).
W Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie w latach 1996–2003 była dyrektorem naczelnym, a także, w okresie 1997–2009, dyrektorem artystycznym. Doprowadziła do ukończenia prac budowlanych związanych z nową siedzibą Filharmonii przy ul. Marii Curie-Skłodowskiej 5 oraz instalacją organów Firmy Alexander Schuke z Poczdamu. Reaktywowała festiwale: Nałęczowskie Divertimento i Lubelski Wrzesień Muzyczny. Wprowadziła do repertuaru Filharmonii dzieła G. Mahlera, A. Brucknera, H. M. Góreckiego, W. Kilara, W. Lutosławskiego, K. Pendereckiego, H. Warsa, E. Czernego, M. Dubaja, P. Hindemitha, estradowe wersje oper G. Verdiego, G. Donizettiego, G. Pucciniego, P. Czajkowskiego. W 1997 roku Filharmonia włączyła się w ogólnopolską ideę festiwalem Lubelskie Forum Sztuki Współczesnej im. Witolda Lutosławskiego. Zorganizowała występy orkiestry Filharmonii poza granicami kraju: w Holandii (1998), w Niemczech (1997, 2001, 2002), w Danii (2000, 2001, 2004), we Włoszech (2000, 2001, 2004), w Korei Południowej (1999 – dwukrotnie), w Austrii (2003). Stworzyła warunki finansowe i organizacyjne do nagrania przez Filharmonię 7 płyt. W latach 2009-2010 prowadziła Festiwal Spotkań Kultur CAPER LUBLINENSIS. Od 12 marca 2010 do 31 grudnia 2015 roku sprawowała funkcję prezesa Towarzystwa Muzycznego im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie.
W okresie od maja 2010 do grudnia 2014 roku prowadziła autorski cykl koncertów muzyki klasycznej w Radiu Lublin oraz – co realizuje nadal – festiwal form solowych i kameralnych pn. Harmonie Starego Miasta. Od września 2012 roku, organizuje autorski projekt pn. Międzynarodowy Festiwal – Andrzej Nikodemowicz – Czas i Dźwięk, którego pierwsza edycja, w ocenie czytelników „Gazety Wyborczej” należała do dziesięciu najważniejszych wydarzeń kulturalnych Lublina. W roku 2013, w 100. rocznicę urodzin Witolda Lutosławskiego, z jej inicjatywy odbył się cykl 8 koncertów pn. Spotkania z Lutosławskim.
Teresa Księska-Falger była wielokrotnie wyróżniana i nagradzana, m.in. przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2005 roku medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. W 2011 roku otrzymała tytuł Bene Meritus Terrae Lublinensi, a w następnym roku Medal Prezydenta Miasta Lublin. W czerwcu 2012 roku Senat Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie wyróżnił Teresę Księską-Falger Honorowym Medalem „W uznaniu zasług dla polskiej kultury muzycznej”. Z okazji Jubileuszu 40-lecia pracy artystycznej, a także „W uznaniu zasług na rzecz rozwoju lubelskiej kultury” we wrześniu 2014 roku otrzymała – przyznany przez Prezydenta Miasta Lublin – Medal Unii Lubelskiej.