Koncert
w poniedziałek 10 kwietnia 2017 r. o godz. 18.00
Wstęp wolny
VI KONCERT KAMERALNY
z cyklu
Bo piękno na to jest, by zachwycało…
pod dyrekcją Teresy Księskiej-Falger
Poetyka sztuki Roberta Schumanna
Wystąpią
Justyna Zańko – skrzypce, Klaudia Ślusarska – skrzypce (gościnnie)
Artur Figiel – klarnet, Piotr Czarny – klarnet, Daniel Woźniak – fagot
Teresa Księska-Falger – fortepian, słowo o muzyce
Szanowni, Drodzy Państwo
Zwykle, i słusznie, muzykę uważamy za dzieło czysto dźwiękowe, obraz twórczej wyobraźni, wiedzy, osobistych doświadczeń, wyczucia harmonii i formy.
Tymczasem, w epoce romantyzmu, pojawił się artysta niezwykły, odmienny: Robert Schumann (1810-1856), dla którego pisanie muzyki stało się swoistym rodzajem magii dźwiękowej z poetyckim tłem, zarówno gdy chodzi o jej kształt, jak i wyraz narracji. Nowa jakość objęła także technikę wykonawczą, rozszerzony zakres brzmienia, specyficzne uwydatnianie linii melodycznej głosów, różnicownie barw (w przypadku ogromnej liczby utworów fortepianowych!), finezyjną artykulację i ekspresyjne wykorzystywanie instrumentalnych rejestrów. Artysta stworzył nowy typ muzycznej stylistyki: formę kalejdoskopową, w której swoboda ekspresji – od łagodności do szorstkości, od poufałości do ostentacji – sąsiaduje z bogactwem pomysłów fakturalnych, dynamicznych i zmian dotyczących przebiegu utworu. Wystarczy otworzyć kilka partytur, by uświadomić sobie jego predylecje, oto na przykład: Motyle (Papillons op. 2), Intermezzi op. 4, Impromptus op. 5, Tańce Związku Dawida op. 6 , Karnawał op. 9, Fantasiestücke op. 12, Sceny dziecięce (Kinderszenen op. 15), Kreisleriana op. 16, Noveletty op. 21, Nachtstücke op. 23. W tej Schumanowskiej, marzycielskiej sztuce kompozycji kryje się ponadto pierwiastek ezoteryzmu; Karnawał tworzy serię Scènes mignones sur quatre notes (na czterech nutach), są nimi A-Es-C-H, oznaczających miejsce zamieszkania Ernestyny von Fricken, w której Schumann był w swoim czasie zakochany (!). Z kolei Intermezzi op. 4 zwierają m.in. wiersz z Fausta Goethego, a dokładnie fragment sceny Małgorzaty przy kołowrotku…
W późniejszych latach Schumann, podobnie jak wszyscy romantycy, wolał nakładać maskę, by móc swobodnie wyrażać swoje uczucia, marzenia, potrzebę opowiadania o osobistych przeżyciach. Jego sztuka nabrała cech uniwersalnych.
A my zagramy dzisiaj Państwu Phantasiestücke op. 73 na klarnet i fortepian, ulubioną pozycję wielu instrumentalistów. Dzieło niezwykle romantyczne i po prostu piękne w swym dźwiękowym obrazie i nieco odrealnionej narracji.
Serdecznie zapraszamy
Teresa Księska-Falger z Przyjaciółmi
W programie usłyszymy:
Wolfgang Amadeusz Mozart – Divertimento nr 2 na 2 klarnety i fagot KV Anh. 229 (439b)
Swan Hannessy – Trio op. 54 na 2 klarnety i fagot
Jan Sebastian Bach – II Partita d-moll – Sarabanda i Gigue
Niccolò Paganini– Kaprys nr 16
Piotr Czajkowski – Melodia op. 42
Wolfgang Amadeusz Mozart – Adagio E-dur KV 261
Wolfgang Amadeusz Mozart – Sonata e-moll KV 304 na fortepian i skrzypce
Henryk Wieniawski – Wariacje na temat własny
Robert Schumann – Phantasiestücke op. 73 na klarnet i fortepian
Justyna Zańko w 2006 roku otrzymała tytuł magistra sztuki Akademii Muzycznej Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie studiowała pod kierunkiem Profesorów Tadeusza Gadziny i Romana Lasockiego. W 2014 roku ukończyła prestiżowe podyplomowe studia (Advanced Postgraduate Diploma in Professional Performance) w Konserwatorium w Birmingham, w klasie rosyjskiej skrzypaczki, ostatniej uczennicy legendarnego Davida Oistrakha oraz dr. Rimmy Sushanskaya.
Justyna Zańko występowała w finałach i półfinałach wielu ogólnopolskich imiędzynarodowych konkursów skrzypcowych, m.in. w IV Ogólnopolskim Konkursie Młodych Skrzypków im. Stanisława Serwaczyńskiego w Lublinie, w VII Międzynarodowym Konkursie Młodych Skrzypków im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie oraz Konkursie „ Młodych Talentów Pod Gruszą” w Krakowie.
W 2012 roku, jako finalistka, zagrała w The Leamington Music Prize w Birmingham w Wielkiej Brytanii.
Uczestniczyła również w licznych kursach muzycznych: w Anglii (Rimma Sushanskaya, Savely Shalman, Irina Chichina), w Niemczech (Yair Kless), w Austrii (Yair Kless, Eyal Kless) i w Polsce (Zakhar Bron, Dominika Falger).
Brała udział w wielu mistrzowskich lekcjach pokazowych prowadzonych przez Christiane Edinger, Anthony’ego Marwood’a, Igora Oistrakh’a, Sally O’Reilly.
Jako solistka występowała w takich salach koncertowych, jak: Adrian Boult Hall, Recital Hall w Birmingham, The Mall Galleries w Londynie, Holy Trinity Church wStratford Upon Avon, Filharmonii Krakowskiej i Lubelskiej, Instytucie Goethego w Krakowie, Akademii Muzycznej w Warszawie, w Trybunale Koronnym w Lublinie.
Koncertowała z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie pod dyrekcją Piotra Wijatkowskiego (2001), z Orkiestrą Trybunału Koronnego w Warszawie (2012), z Orkiestrą Symfoniczną Konserwatorium w Birmingham pod dyrekcją Michaela Seala (2013) oraz Rimmą Sushanskaya ze Stratford Virtuosi Orchestra (2014).
Od stycznia 2010 roku Justyna Zańko pracuje w Orkiestrze Symfonicznej Filharmonii Lubelskiej, Orkiestrze Trybunału Koronnego w Lublinie oraz regularnie koncertuje jako kameralistka w Polsce, we Francji i Wielkiej Brytanii. Jej repertuar obejmuje utwory od baroku po współczesność.
Artur Figiel – ur. w 1979 roku w Puławach.
Naukę gry na klarnecie rozpoczął w wieku 12 lat w Państwowej Szkole Muzycznej I Stopnia w rodzinnym mieście w klasie Andrzeja Toruńskiego. Kolejnym etapem edukacji artystycznej była nauka w Państwowej Szkole Muzycznej Stopnia Podstawowego i Licealnego im. Karola Lipińskiego w Lublinie. Jego nauczycielami byli Jan Walewski, a następnie Dariusz Sribniak.
W 2003 roku Artur Figiel ukończył studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie klarnetu prof. Stanisława Przystasia. Będąc studentem brał udział w licznych koncertach muzyki kameralnej (m.in. w Studiu Koncertowym S-5 Radia Kraków, Generalnym Konsulacie Republiki Austrii w Krakowie, Galerii Sztuki Politechniki Krakowskiej w Zakopanem, Pałacu Czartoryskich w Puławach) oraz występował z Orkiestrą Symfoniczną AM w Krakowie pod batutą Wojciecha Czepiela (m.in. koncerty w Filharmonii Krakowskiej oraz podczas II Międzynarodowego Konkursu Fletowego w Krakowie).
Od września 2002 roku jest klarnecistą orkiestry Teatru Muzycznego w Lublinie. Jako muzyk orkiestrowy współpracował z Filharmonią Lubelską, Filharmonią Kaliską, Płocką Orkiestrą Symfoniczną im. Witolda Lutosławskiego, Orkiestrą Symfoniczną im. Karola Namysłowskiego w Zamościu, Królewską Orkiestrą Symfoniczną przy Pałacu w Wilanowie oraz występował jako muzyk-aktor w przedstawieniach Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie.
Jako członek licznych zespołów występował: we Francji, Niemczech, Hiszpanii, Czechach, Słowenii, Węgrzech i Ukrainie.
W grudniu 2010 roku był jedynym polskim klarnecistą zakwalifikowanym do półfinału przesłuchań do YouTube Symphony Orchestra 2011, w którym znalazło się 12 muzyków grających na klarnecie z całego świata.
W kwietniu 2012 roku w duecie z pianistą Kamilem Turczynem zdobył wyróżnienie w kategorii „kameralistyka” na I Międzynarodowym Mistrzowskim Konkursie dla Pedagogów Muzyki w Warszawie.
Od 2005 roku jest nauczycielem gry na klarnecie w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II Stopnia im. Karola Lipińskiego w Lublinie oraz Państwowej Szkole Muzycznej I i II Stopnia im. Ignacego Jana Paderewskiego w Chełmie.
W czerwcu 2015 roku z pianistką Teresą Księską-Falger oraz wiolonczelistą Szymonem Krzemieniem wystąpił w koncercie z cyklu „Harmonie Starego Miasta” wykonując Sonatę f-moll op. 120 nr.1 oraz Trio op. 114 Johannesa Brahmsa.
We wrześniu 2015 roku wziął udział w wykonaniu Koncertu kameralnego Andrzeja Nikodemowicza podczas koncertu w ramach „ IV Międzynarodowego Festiwalu Andrzej Nikodemowicz – Czas i Dźwięk”.
Piotr Czarny ur. w 1980 roku. Swoją edukację muzyczną rozpoczął w wieku 8 lat w PSM I st. w Jaśle w klasie akordeonu Jana Orlowa. Równolegle, w wieku 12 lat rozpoczął naukę gry na klarnecie – klasa klarnetu Jana Szmyda. Dalszą naukę kontynuował w Liceum Muzycznym w Krośnie – klasa klarnetu mgr Bogusława Jaskółki. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie – klasa klarnetu prof. Stanisława Przystasia (dyplom z wyróżnieniem, 2004 rok). Umiejętności swe doskonalił grając muzykę solową, orkiestrową (Orkiestra Symfoniczna oraz Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej w Krakowie) i kameralną pod kierunkiem Andrzeja Godka, Pawła Krauzowicza, Wojciecha Michniewskiego, Wiesława Kwaśnego, Wojciecha Czepiela, Tomasza Chmiela, Jacka Bonieckiego, Joel Doussard’a. Brał udział w licznych konkursach klarnetowych. W 1997 roku zdobył I miejsce w Przesłuchaniach Instrumentów Dętych Drewnianych w Mielcu. W 1998 roku zdobył II miejsce w Makroregionalnych Przesłuchaniach Instrumentów Dętych Drewnianych w Lublinie. W 1999 roku na Festiwalu Klarnetowym w Piotrkowie Trybunalskim zdobył III miejsce (trio klarnetowe) w kategorii Zespoły Kameralne a w 2003 roku w tej samej kategorii (kwartet klarnetowy) I miejsce. Jako solista wystąpił z Orkiestrą Filharmonii Rzeszowskiej pod kierownictwem Tomasz Chmiela. W 2003 roku koncertował z Ensemble Instrumental du Morbihan we Francji wykonując kilkakrotnie”Sen nocy letniej” F. Mendelhsona. W 2006 roku koncertował w Holandii z orkiestrą Teatru Muzycznego w Lublnie wykonując 22 razy operę Cyrulik Sewilski G. Rossiniego W 2010 roku uczestniczył w trasie koncertowej po Niemczech z filharmonią kaliską wykonując repertuar karnawałowy. W 2013 roku z kwartetem klarnetowym Claribel odbył trasę koncertową po Australii grając między innymi w ambasadzie polskiej w Canberze. W swoim dorobku artystycznym posiada nagrania dla Telewizji Polskiej – Rzeszów oraz Polskiego Radia w Krakowie (koncert w Studio S-5). Obecnie jest klarnecistą Teatru Muzycznego w Lublinie, prowadzi działalność kameralną w trio, w kwartecie klarnetowym CLARIBEL oraz jest pedagogiem w szkołach muzycznych w Lublinie i Bełżycach.
Daniel Woźniak – fagocista, solista Teatru Muzycznego w Lublinie. Absolwent Zespołu Szkół Muzycznych im. Czesława Niemena we Włocławku, w klasie fagotu. Studiował na Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie prof. Wojciecha Orawca. Współpracował z Filharmonią Koszalińską, Operą na Zamku w Szczecinie, Filharmonią Jeleniogórską, Polską Filharmonią Sinfonia Baltica w Słupsku, Orkiestrą Symfoniczną im. Karola Namysłowskiego w Zamościu, Państwowym Zespołem Ludowym Pieśni i Tańca Mazowsze, Teatrem im. Juliusza Osterwy w Lublinie. Ukończył kursy mistrzowskie muzyki kameralnej, prowadzone przez Antonio Saiote (Portugalia) i Jeana-Marca Fessarda (Francja).
Dr Teresa Księska-Falger jest absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu prof. Tadeusza Żmudzińskiego. Uczestniczyła w kursach pianistycznych w Bejrucie, Weimarze, Dusznikach. Zdobyła nagrody akompaniatorskie na III, IV i V Międzynarodowym Konkursie Młodych Skrzypków im. Karola Lipińskiego i Henryka Wieniawskiego w Lublinie oraz Ogólnopolskim Konkursie im. Wolfganga Amadeusza Mozarta w Gdańsku (w 1991). Jako pianistka koncertowała w wielu miastach Polski, a także w Libanie, Niemczech, Danii, Holandii, Szwecji, na Ukrainie, we Włoszech, na Węgrzech, w Austrii i w Korei Południowej.
Jest autorką wielu felietonów i recenzji muzycznych.
Kierowała Wydziałem Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej oraz pełniła funkcję zastępcy dyrektora Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie. Była pedagogiem klasy fortepianu i dyrektorem Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Karola Lipińskiego w Lublinie (w latach 1982–1991).
W Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie w latach 1996–2003 była dyrektorem naczelnym, a także, w okresie 1997–2009, dyrektorem artystycznym. Doprowadziła do ukończenia prac budowlanych związanych z nową siedzibą Filharmonii przy ul. Marii Curie-Skłodowskiej 5 oraz instalacją organów Firmy Alexander Schuke z Poczdamu. Reaktywowała festiwale: Nałęczowskie Divertimento i Lubelski Wrzesień Muzyczny. Wprowadziła do repertuaru Filharmonii dzieła G. Mahlera, A. Brucknera, H. M. Góreckiego, W. Kilara, W. Lutosławskiego, K. Pendereckiego, H. Warsa, E. Czernego, M. Dubaja, P. Hindemitha, estradowe wersje oper G. Verdiego, G. Donizettiego, G. Pucciniego, P. Czajkowskiego. W 1997 roku Filharmonia włączyła się w ogólnopolską ideę festiwalem Lubelskie Forum Sztuki Współczesnej im. Witolda Lutosławskiego. Zorganizowała występy orkiestry Filharmonii poza granicami kraju: w Holandii (1998), w Niemczech (1997, 2001, 2002), w Danii (2000, 2001, 2004), we Włoszech (2000, 2001, 2004), w Korei Południowej (1999 – dwukrotnie), w Austrii (2003). Stworzyła warunki finansowe i organizacyjne do nagrania przez Filharmonię 7 płyt. W latach 2009-2010 prowadziła Festiwal Spotkań Kultur CAPER LUBLINENSIS. Od 12 marca 2010 do 31 grudnia 2015 roku sprawowała funkcję prezesa Towarzystwa Muzycznego im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie.
W okresie od maja 2010 do grudnia 2014 roku prowadziła autorski cykl koncertów muzyki klasycznej w Radiu Lublin oraz – co realizuje nadal – festiwal form solowych i kameralnych pn. Harmonie Starego Miasta. Od września 2012 roku, organizuje autorski projekt pn. Międzynarodowy Festiwal – Andrzej Nikodemowicz – Czas i Dźwięk, którego pierwsza edycja, w ocenie czytelników „Gazety Wyborczej” należała do dziesięciu najważniejszych wydarzeń kulturalnych Lublina. W roku 2013, w 100. rocznicę urodzin Witolda Lutosławskiego, z jej inicjatywy odbył się cykl 8 koncertów pn. Spotkania z Lutosławskim.
Teresa Księska-Falger była wielokrotnie wyróżniana i nagradzana, m.in. przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2005 roku medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. W 2011 roku otrzymała tytuł Bene Meritus Terrae Lublinensi, a w następnym roku Medal Prezydenta Miasta Lublin. W czerwcu 2012 roku Senat Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie wyróżnił Teresę Księską-Falger Honorowym Medalem „W uznaniu zasług dla polskiej kultury muzycznej”. Z okazji Jubileuszu 40-lecia pracy artystycznej, a także „W uznaniu zasług na rzecz rozwoju lubelskiej kultury” we wrześniu 2014 roku otrzymała – przyznany przez Prezydenta Miasta Lublin – Medal Unii Lubelskiej.