W tle - grafika Pawła Ryżki p.t. ROBOTNICE SZTUKI - pierwowzór muralu, jaki znajduje się na południowej ścianie Domu Kultury LSM

Niniejsza domena domkulturylsm.pl stanowi obecnie
ARCHIWUM działalności oraz wydarzeń jakie miały miejsce
w Domu Kultury Lubelskiej Spółdzielni Mieszkaniowej
w okresie od lipca 2012 r. do czerwca 2022 r.

Wszelkie AKTUALNOŚCI oraz ZAPOWIEDZI
znajdziecie Państwo na nowej odsłonie strony:

www.dklsm.pl

ZAPRASZAMY

Koncert
w poniedziałek 15 maja 2017 r. o godz. 18.00

Wstęp wolny

VII KONCERT KAMERALNY z cyklu
Bo piękno na to jest, by zachwycało…
pod dyrekcją Teresy Księskiej-Falger

Karol Szymanowski przy pianinie w swojej pracowni

Karol Szymanowski przy pianinie w swojej pracowni

W kierunku nowoczesności

Wystąpią
Daniel Rożek – fortepian (gościnnie)
Klaudia Ślusarska – skrzypce (gościnnie)
Justyna Zańko – skrzypce
Teresa Księska-Falger – fortepian, słowo o muzyce

ulotka.pdf


W programie usłyszymy:

Jan Sebastian Bach – III Suita h-moll – Menuet
Albert Loeschhorn – Etiuda fis-moll
Joseph Haydn – Sonata D-dur cz. I
Romuald Twardowski – Temat z wariacjami (2012)
Karol Szymanowski – II Koncert skrzypcowy op. 61
Ludwig van Beethoven – Sonata c-moll op. 30 nr 2

Szanowni, Drodzy Państwo
Twórczość Karola Szymanowskiego (1882-1937), symbolizująca talent i bogactwo wyobraźni, wprowadziła muzykę polską XX wieku na główne estrady instytucji europejskich. O ile we wczesnych dziełach artysta reprezentował nurt neoromantyczny, związany stylistycznie z artystycznymi dokonaniami Richarda Wagnera, Richarda Straussa i Aleksandra Skriabina, to już w latach I wojny światowej swoją sztuką rozbudził w polskim środowisku muzycznym zainteresowanie kulturą romańska, a nawet egzotyczną – wschodnią. Wyrafinowana wrażliwość kolorystyczna pozwoliła Szymanowskiemu nie tylko „dogonić” impresjonistyczne malarstwo dźwiękowe Claude’a Debussy’ego, ale stworzyć oddzielną epokę sztuki kompozycji, która wpisała muzykę w kategorie sztuk plastycznych i poetyckiej symboliki. W okresie tym powstała słynna III Symfonia „ Pieśn o nocy” na głos, chór i orkiestrę, a także genialne „Mity”op.30 na skrzypce i fortepian, I Koncert skrzypcowy, I Kwartet smyczkowy, III Sonata fortepianowa. W kolejnych latach (1920-1934), zachwycony muzyką góralską i kurpiowską, Szymanowski sformułował wzór nowoczesnego wykorzystania ludowego tworzywa muzycznego tworząc bazę dla polskiego stylu narodowego (podobnie jak Bela Bartok na Węgrzech i Manuel de Falla w Hiszpanii). Do najpiękniejszych dzieł z tych lat należą: balet „Harnasie”, „Słopiewnie”, „Stabat Mater”.
Siła i oryginalność talentu polskiego artysty sprawiły, że mimo zewnętrznych znamion różnorodności stylistycznej w jego muzyce, stałą wartością pozostała osobista głęboka ekspresja, zachwycające koncepcje brzmieniowe i niezwykłej urody, kapryśna melodyka. Odkrywczość wyobraźni dźwiękowej i technicznej Szymanowskiego wyraziła się najpełniej w kompozycjach skrzypcowych…
Dzis posłuchamy II Koncertu op. 61, kompozycji o bogatej emocjonalności, pełnej zaskakujących zmian harmonicznych, wirtuozowskich figuracji, urokliwych motywów melodycznych. Proste, ludowe tematy mają tu niebywałą moc sprawczą, budują żarliwą narrację i prowadzą do zaskakującego, dynamicznego zakończenia (!).

Serdecznie zapraszamy
Teresa Księska-Falger z Przyjaciółmi

Justyna ZańkoJustyna Zańko w 2006 roku otrzymała tytuł magistra sztuki Akademii Muzycznej Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie studiowała pod kierunkiem Profesorów Tadeusza Gadziny i Romana Lasockiego. W 2014 roku ukończyła prestiżowe podyplomowe studia (Advanced Postgraduate Diploma in Professional Performance) w Konserwatorium w Birmingham, w klasie rosyjskiej skrzypaczki, ostatniej uczennicy legendarnego Davida Oistrakha oraz dr. Rimmy Sushanskaya.
Justyna Zańko występowała w finałach i półfinałach wielu ogólnopolskich imiędzynarodowych konkursów skrzypcowych,  m.in. w  IV Ogólnopolskim Konkursie Młodych Skrzypków im. Stanisława Serwaczyńskiego w Lublinie, w VII Międzynarodowym Konkursie Młodych Skrzypków im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie oraz Konkursie „ Młodych Talentów Pod Gruszą” w Krakowie.
W 2012 roku, jako finalistka, zagrała w The Leamington Music Prize w  Birmingham w Wielkiej Brytanii.
Uczestniczyła również w licznych kursach muzycznych: w Anglii (Rimma Sushanskaya, Savely Shalman, Irina Chichina), w Niemczech (Yair Kless), w  Austrii (Yair Kless, Eyal Kless) i w Polsce (Zakhar Bron, Dominika Falger).
Brała udział w wielu mistrzowskich lekcjach pokazowych prowadzonych przez Christiane Edinger, Anthony’ego Marwood’a, Igora Oistrakh’a, Sally O’Reilly.
Jako solistka występowała w takich salach koncertowych, jak: Adrian Boult Hall, Recital Hall w Birmingham, The Mall Galleries w Londynie, Holy Trinity Church wStratford Upon Avon, Filharmonii Krakowskiej i Lubelskiej, Instytucie Goethego w Krakowie, Akademii Muzycznej w Warszawie, w Trybunale Koronnym w Lublinie.
Koncertowała z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie pod dyrekcją Piotra Wijatkowskiego (2001), z Orkiestrą Trybunału Koronnego w Warszawie (2012), z Orkiestrą Symfoniczną Konserwatorium w Birmingham pod dyrekcją Michaela Seala (2013) oraz Rimmą Sushanskaya ze Stratford Virtuosi Orchestra (2014).
Od stycznia 2010 roku Justyna Zańko pracuje w Orkiestrze Symfonicznej Filharmonii Lubelskiej, Orkiestrze Trybunału Koronnego w Lublinie oraz regularnie koncertuje jako kameralistka w Polsce, we Francji i Wielkiej Brytanii. Jej repertuar obejmuje utwory od baroku po współczesność.

Teresa Księska-FalgerDr Teresa Księska-Falger jest absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu prof. Tadeusza Żmudzińskiego. Uczestniczyła w kursach pianistycznych w Bejrucie, Weimarze, Dusznikach. Zdobyła nagrody akompaniatorskie na III, IV i V Międzynarodowym Konkursie Młodych Skrzypków im. Karola Lipińskiego i Henryka Wieniawskiego w Lublinie oraz Ogólnopolskim Konkursie im. Wolfganga Amadeusza Mozarta w Gdańsku (w 1991). Jako pianistka koncertowała w wielu miastach Polski, a także w Libanie, Niemczech, Danii, Holandii, Szwecji, na Ukrainie, we Włoszech, na Węgrzech, w Austrii i w Korei Południowej.
Jest autorką wielu felietonów i recenzji muzycznych.
Kierowała Wydziałem Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej oraz pełniła funkcję zastępcy dyrektora Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie. Była pedagogiem klasy fortepianu i dyrektorem Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Karola Lipińskiego w Lublinie (w latach 1982–1991).
W Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie w latach 1996–2003 była dyrektorem naczelnym, a także, w okresie 1997–2009, dyrektorem artystycznym. Doprowadziła do ukończenia prac budowlanych związanych z nową siedzibą Filharmonii przy ul. Marii Curie-Skłodowskiej 5 oraz instalacją organów Firmy Alexander Schuke z Poczdamu. Reaktywowała festiwale: Nałęczowskie Divertimento i Lubelski Wrzesień Muzyczny. Wprowadziła do repertuaru Filharmonii dzieła G. Mahlera, A. Brucknera, H. M. Góreckiego, W. Kilara, W. Lutosławskiego, K. Pendereckiego, H. Warsa, E. Czernego, M. Dubaja, P. Hindemitha, estradowe wersje oper G. Verdiego, G. Donizettiego, G. Pucciniego, P. Czajkowskiego. W 1997 roku Filharmonia włączyła się w ogólnopolską ideę festiwalem Lubelskie Forum Sztuki Współczesnej im. Witolda Lutosławskiego. Zorganizowała występy orkiestry Filharmonii poza granicami kraju: w Holandii (1998), w Niemczech (1997, 2001, 2002), w Danii (2000, 2001, 2004), we Włoszech (2000, 2001, 2004), w Korei Południowej (1999 – dwukrotnie), w Austrii (2003). Stworzyła warunki finansowe i organizacyjne do nagrania przez Filharmonię 7 płyt. W latach 2009-2010 prowadziła Festiwal Spotkań Kultur CAPER LUBLINENSIS. Od 12 marca 2010 do 31 grudnia 2015 roku sprawowała funkcję prezesa Towarzystwa Muzycznego im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie.
W okresie od maja 2010 do grudnia 2014 roku prowadziła autorski cykl koncertów muzyki klasycznej w Radiu Lublin oraz – co realizuje nadal – festiwal form solowych i kameralnych pn. Harmonie Starego Miasta. Od września 2012 roku, organizuje autorski projekt pn. Międzynarodowy Festiwal – Andrzej Nikodemowicz – Czas i Dźwięk, którego pierwsza edycja, w ocenie czytelników „Gazety Wyborczej” należała do dziesięciu najważniejszych wydarzeń kulturalnych Lublina. W roku 2013, w 100. rocznicę urodzin Witolda Lutosławskiego, z jej inicjatywy odbył się cykl 8 koncertów pn. Spotkania z Lutosławskim.
Teresa Księska-Falger była wielokrotnie wyróżniana i nagradzana, m.in. przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2005 roku medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. W 2011 roku otrzymała tytuł Bene Meritus Terrae Lublinensi, a w następnym roku Medal Prezydenta Miasta Lublin. W czerwcu 2012 roku Senat Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie wyróżnił Teresę Księską-Falger Honorowym Medalem „W uznaniu zasług dla polskiej kultury muzycznej”. Z okazji Jubileuszu 40-lecia pracy artystycznej, a także „W uznaniu zasług na rzecz rozwoju lubelskiej kultury” we wrześniu 2014 roku otrzymała – przyznany przez Prezydenta Miasta Lublin – Medal Unii Lubelskiej.

 

eee

Archiwa
RELACJE FILMOWE
PLAYZapraszamy do oglądania relacji filmowych z wydarzeń jakie odbyły się w Domu Kultury LSM. ***
Realizacja filmów Zenon Krawczyk
Prowadzenie strony - Marek Dybek  Marek Dybek / KmBk-STUDIO   /    Powered by WordPress Platform
ul. Konrada Wallenroda 4a        20-607 Lublin
tel. 81 743 48 29
dom.kultury@spoldzielnialsm.pl
Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Bez tych plików serwis nie będzie działał poprawnie. W każdej chwili, w programie służącym do obsługi internetu, można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszego serwisu bez zmiany ustawień oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. .

Zapoznałem się z informacją