Koncert
w piątek 20 października 2017 r. o godz. 18.00
Bilet 10 zł
KONCERT
najpiękniejszych arii operowych, operetkowych i piosenek musicalowych
Gdzie mieszka miłość
Wykonawcy:
Mariola Zagojska – sopran
Patrycjusz Sokołowski – baryton
Magdalena Maciąg – skrzypce
Krzysztof Pachla – klarnet
Agnieszka Schulz-Brzyska – fortepian
Marzena Karwatowska i Rafał Wosiak – taniec
W programie:
Miłośc ci wszystko wybaczy, Czy mnie kochasz – duet z musicalu Skrzypek na dachu, Pierwszy znak, Zimny drań, Tristesse – duet, La ci darem la mano – duet z opery Don Giovanni, The man I love, Gdzie mieszka miłość – czardasz z operetki Hrabina Marica, Mały szczęścia łut – z musicalu My fair Lady,
Aria Torreadora z opery Carmen, Habanera z opery Carmen,
melodia z filmu Love story, Tango Zapach kobiety, Cierpienia miłosne
tańce: walc wiedeński Fale Dunaju, rumba, samba, tango, cha-cha, passodoble, jive
O miłości rozmawiać będą
prof. Maria Szyszkowska i prof. Roman Tokarczyk
Prowadzenie
Ewa Hadrian
Mariola Zagojska – absolwentka Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, w której pod kierunkiem prof. Michaliny Growiec ukończyła studia wokalno-aktorskie z oceną celującą. Swoje umiejętności doskonaliła na mistrzowskich kursach wokalnych, m.in. u prof. Alison Pearce, gdzie zdobyła specjalne wyróżnienie.
Jest laureatką V Konkursu Słowiańskiej Muzyki Wokalnej (II miejsce) oraz nagrody specjalnej za wykonanie pieśni K. Szymanowskiego. Debiutowała partią Cześnikowej w Strasznym Dworze S. Moniuszki w Operze Śląskiej w Bytomiu w maju 2002 r. a kolejne jej role to: Saffi w Baronie cygańskim J. Straussa, Micaela w Carmen G. Bizeta, Jadwiga w Strasznym dworze S. Moniuszki, Sylva w Księżniczce Czardasza I. Kalmana, Fiordiligi i Hrabina w Amadeuszu P. Shaffera w Teatrze Muzycznym w Lublinie.
W swoim dorobku posiada nagrania radiowe (Stabat Mater K. Szymanowskiego, Program II PR) oraz telewizyjne: (Lutosławski – dyskretny twórca szlagierów oraz Lutosławski i Rogowski – opusy lekkie i poważne TV Polonia i TV3). Podczas licznych festiwali muzycznych m.in.: w Pradze i Zakopanem (Atma), prezentuje najczęściej pieśni swego ulubionego kompozytora K. Szymanowskiego.
Mariola Zagojska w latach 2010-2013 pełniła funkcję dyrektora Festiwalu Spotkań Kultur Caper Lublinensis, organizowanego przez Filharmonię im. H. Wieniawskiego w Lublinie, prezentując cykle koncertów : Nałęczowskie Divertimento, Sanus per Artem, Europa – mała ojczyzna Braci Wieniawskich, Czas Mazurka, Vipy – Dzieciom i wiele innych. Jest również inicjatorką i autorką cykli muzycznych audycji edukacyjnych dla dzieci i młodzieży, które prowadzi nieprzerwanie w placówkach oświatowych od 1997 roku do chwili obecnej. Podczas tych kameralnych koncertów, jako „Pani Muzyka”, odkrywa przed najmłodszą widownią sekrety instrumentów muzycznych, zaprasza w muzyczne podróże dookoła świata, rozbudzając potrzeby uczestnictwa w życiu kulturalnym oraz kształtując gusta i wrażliwość estetyczną widzów. Działalność „Pani Muzyki” ma również za zadanie wyrównywanie szans w dostępie do edukacji, uczestnictwa w kulturze i twórczości artystycznej dzieci i młodzieży. Mariola Zagojska jest także autorką i wykonawczynią muzycznych spotkań dla seniorów, których pierwszy cykl, zainicjowany przez Stowarzyszenie Wspierania Kultury Rondo, odbył się w 2014 roku w klubie Miniatura (filia DK Czechów).
Jako matka piątki dzieci, zwróciła uwagę na potrzebę wzbogacenia oferty artystycznej i kulturalnej Lublina, dostosowanej do potrzeb najmłodszej publiczności, stąd zrodziły się pomysły wielu autorskich widowisk, koncertów edukacyjnych oraz spektakli muzycznych we współpracy z cenionym reżyserem i scenarzystą Jerzym Turowiczem, m.in.: Polskie tańce narodowe, Piękna nasza Polska cała (realizowanie od 2002 r.), Historia tańca, Lublin – moje miasto – miasto trzech kultur, Mój przyjaciel Fryderyk Chopin, Jaś i Małgosia, Czerwony Kapturek – zupełnie nowa historia (musical dla dzieci), Kozucha Kłamczucha, Pastorałka, Kajtuś Czarodziej, opera – Legenda o czarciej łapie, Tuwimowo – czyli bajkowa kraina pana Juliana, O krasnoludkach i sierotce Marysi.
Mariola Zagojska od 1984 roku nieprzerwanie prowadzi działalność koncertową i pedagogiczną, jako nauczyciel dyplomowany, oraz ekspert w dziedzinie wokalistyki, współpracując ze Szkoła Muzyczną I i II st. im. T. Szeligowskiego w Lublinie, gdzie prowadzi klasę śpiewu solowego, oraz z Akademią Teatralno–Wokalną Jerzego Turowicza. Za swoją działalność otrzymała od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.
Patrycjusz Sokołowski
Studia na Wydziale Wokalnym ukończył w Akademii im. Fryderyka Chopina w Warszawie w 2005 r. pod kierunkiem prof. Włodzimierza Zalewskiego. Na scenie zadebiutował w grudniu 2001 r. w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w akademickim przedstawieniu Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego jako Zarecki i Rotmistrz. Wystąpił w studenckich przedstawieniach oper: G.F. Haendela Juliusz Cezar jako Ptolomeusz (2002 r.) i w Weselu Figara W. A. Mozarta – jako Figaro (2004 r.).
W sezonie 2002/2004 występował z zespołem Estrady Kameralnej Filharmonii Narodowej w operach J. Haydna Aptekarz w tytułowej roli oraz jako Colas w Bastien und Bastienne W. A. Mozarta. W 2003 r. został solistą Warszawskiej Opery Kameralnej. W grudniu 2003 r. zadebiutował partią Ojca, Petera w operze Hänsel und Gretel E. Humperdincka na scenach teatrów Niemiec i Szwajcarii. W kwietniu 2004 r. wziął udział w prapremierowym wykonaniu i nagraniu płyty z Pasją wg św. Mateusza Krzysztofa Knittela. 3 kwietnia 2005 r. w kościele św. Anny w Warszawie, śpiewał Requiem W. A. Mozarta, które było transmitowane przez TVP. Ważnym wydarzeniem dla młodego artysty było wykonanie IX Symfonii Ludwiga van Beethovena w Filharmonii Narodowej w Warszawie w kwietniu 2004 r. z okazji wejścia Polski do Unii Europejskiej. Podczas Festiwalu Moniuszkowskiego 2005 r. w Białymstoku śpiewał partię Dżęgi z opery Jawnuta S. Moniuszki. W grudniu 2007 r. został zaproszony do udziału w koncercie z Madame Emmą Kirkby, wykonał Magnificat J. S. Bacha w studiu Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie.
Od września 2005 r. jest solistą Teatru Muzycznego w Lublinie. Występuje jako Sarastro w Małym czarodziejskim flecie W. A. Mozarta. Don Giovanni, Figaro w Amadeuszu wg sztuki Petera Schaeffera do muzyki W. A. Mozarta. Don Basilio, Fiorello, Oficer w Il barbiere di Siviglia G. Rossiniego, Morales w Carmen G. Bizeta. Skołuba w Strasznym dworze S. Moniuszki, Markiz d’Obigny w Traviacie G.Verdiego. Feri w Księżniczce Czardasza Emmericha Kalmana. Pijaczek w Ptaszniku z Tyrolu Karla Zellera, Dr Blind oraz Ivan w Zemście nietoperza J. Straussa. Cascada w Wesołej wdówce F. Lehara. Policjant w Skrzypku na dachu J. Bocka.
W sierpniu 2009 r. został laureatem I Letniej Akademii Śpiewu w Gdańsku, a we wrześniu 2009 r. laureatem Konkursu Złote Głosy Mazowsza w Warszawie. Od tamtego czasu jest promowany przez agencję artystyczną Impressio Art Management, dzięki której jest zapraszany do koncertów z wybitnymi polskimi artystami. W grudniu 2010 r. zadebiutował w Operze NOVA w Bydgoszczy w przedstawieniu L’elisir D’amore Gaetano Donizettiego jako Dulcamara pod batutą Jerzego Wołosiuka w reżyserii Krzysztofa Nazara. Od tego czasu nawiązał współpracę z Operą NOVA w Bydgoszczy i w kwietniu 2011 r. zaśpiewał premierę La Bohème Giacomo Pucciniego pod batutą Andrzeja Knapa w reżyserii Macieja Prusa jako Alcindoro.
W marcu 2015 r. zadebiutował na scenie Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie w przedstawieniu Rigoletto G. Vergiego, w którym w roli tytułowej wystąpił Andrzej Dobber pod batutą Carlo Montanaro.
Od października 2011 r. jest aktorem Teatru Kameralnego w Lublinie, gdzie występuje w Czarodziejskim ogrodzie Francesa Burnetta jako ogrodnik Ben Weatherstaff. W swojej dotychczasowej pracy miał okazję pracować z wybitnymi reżyserami: Maciejem Prusem, Waldemarem Zawodzińskim, Robertem Skolmowskim, Jitką Stokalską, Anette Leistensschneider, Andrzejem Rozhinem, Zbigniewem Czeskim oraz dyrygentami: Janem Krenzem, Piotrem Sułkowskim, Andrzejem Knapem, Jacekiem Bonieckim, Pawełem Kos-Nowickim, Alanem Urbankiem, Arturem Wróbelem, Tomaszem Radziwonowiczem, Ryszardem Zimakiem, Janem Miłoszem Zarzyckim, Andrzejem Borzymem juniorem, Ryszardem Dudkiem, Agnieszka Duczmal, Aliną Kowalska – Pińczak, Michałem Klauzą, Jerzym Wołosiukiem.
Magdalena Maciąg
Naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku lat sześciu w Ogólnokształcącej szkole muzycznej im. Karola Lipińskiego w Lublinie – mieście rodzinnym. Kontynuowała ją następnie na Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie skrzypiec prof. Jadwgi Kaliszewskiej i dr Bolesława Siarkiewicza. Na przestrzeni wszystkich tych lat rozwijała dodatkowo swoje umiejętności, biorąc udział w licznych kursach międzynarodowych w Polsce i za granicą: Łańcut, Frombork, Kozłówka, Zamość, Puławy, Przemyśl, Lehrte (Niemcy), gdzie doskonaliła swój warsztat u światowej sławy profesorów, byli to: R. Szreder, M. Trojanowski, W. Wiłkomirska, K. Levin, T. Gadzina, W. Kwaśny, M. Baranowski.
Jest laureatką konkursów regionalnych (Zamość, Lublin) oraz finalistką ogólnopolskich (Wrocław, Kraków, Warszawa). Dwukrotnie otrzymała stypendium Prezydenta Miasta Lublina. Praktykę estradową rozwijała w kraju i za granicą (Chiny, Japonia, Niemcy) głównie jako solistka, ale również jako kameralistka i muzyk orkiestrowy współpracując okresowo z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, orkiestrą kameralną Baltica Neopolis (Szczecin) oraz Filharmonią Lubelską.
Obecnie naucza gry na skrzypcach w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Ignacego Jana Paderewskiego w Chełmie, w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia we Włodawie oraz jest asystentem kierownika muzycznego w Zespół Pieśni i Tańca Uniwersytetu Medycznego w Lublinie.
Krzysztof Pachla
Utalentowany klarnecista i saksofonista, realizuje się przede wszystkim w muzyce jazzowej, gdzie imponuje fantastyczną zdolnością improwizacji. Konertuje na całym świecie z zarówno z wielkimi orkiestrami, jak i kameralnymi składami, w Lublinie związany z Zespołem Berberys, jest gościem wielu festiwali i projektów, m.in. brał udział w wielkim koncercie z okazji 1050 rocznicy Chrztu Polski.
Agnieszka Schulz-Brzyska, pianistka koncertująca w kraju i za granicą. Ukończyła Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Kazimierza Gierżoda oraz kameralistyki prof. Mai Nosowskiej. Kształciła się również u Tatiany Szebanowej, Jean-Claude’a van den Eydena, Oliviera Gardona oraz Ryszarda Baksta; miała również okazję doskonalić swoją interpretację utworów Witolda Lutosławskiego pod okiem samego Mistrza. Ma na koncie liczne występy z lubelskimi zespołami kameralnymi. Towarzyszy instrumentalistom oraz wokalistom na koncertach i konkursach (wśród nich Międzynarodowy Konkurs im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie), otrzymując nagrody i wyróżnienia dla akompaniatora. Jej repertuar obejmuje utwory solowe i kameralne od baroku po muzykę współczesną.
Marzena Karwatowska i Rafał Wosiak
Wicemistrzowie Polski w tańcach latynoamerykańskich w klasie A . Finaliści i medaliści ogólnopolskiech i międzynarodowych turniejów tańca.
***
Maria Szyszkowska, polska filozof i polityk, działaczka społeczna, wykładowca akademicki, senator V kadencji. W 1961 r. ukończyła studia na Wydziale Prawa Uniwersytetu Warszawskiego, a w 1962 na Wydziale Filozofii Chrześcijańskiej Akademii Teologii Katolickiej. Po obronie doktoratu na Wydziale Prawa UW w 1967 r. odeszła z tej uczelni. Działała w Stowarzyszeniu PAX Bolesława Piaseckiego. W rok po uzyskaniu habilitacji w 1973 r. na Wydziale Filozoficznym Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego podjęła pracę w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Kielcach, a później wykładała w filii Uniwersytetu Warszawskiego w Białymstoku. Profesorem nadzwyczajnym została w 1988, a zwyczajnym w 1993 r. Od 1992 r. zaczęła ponownie pracować na Uniwersytecie Warszawskim. W Instytucie Studiów Politycznych PAN utworzyła Zakład Filozofii Polityki i kierowała nim do roku 1994. Na UW wykłada filozofię współczesną, filozofię kultury i filozofię prawa. Flozofię wykładała również na uniwersytecie w Wiedniu. Opublikowała kilkadziesiąt książek i kilkaset artykułów. Niektóre z nich to: Filozofia prawa i filozofia człowieka (1988), Filozofia prawa. Filozofia polityki. Filozofia twórczości (1993), Europejska filozofia prawa (1993 ), Filozofia Kanta w XXI wieku (2005), Teoria i filozofia prawa (2008), Na każdy temat z Marią Szyszkowską… rozmawia Stanley Devine (2011).
Roman Andrzej Tokarczyk, profesor zwyczajny, prawnik i filozof, specjalista w zakresie historii i współczesności doktryn politycznych i prawnych, filozofii prawa, etyki prawniczej, komparatystyki prawniczej, kultur prawnych, prawa amerykańskiego i prawa medycznego. Stworzył i rozwija również nowy nurt prawoznawstwa – biojurysprudencję. Jest autorem wielu wielokrotnie wznawianych książek oraz kilkuset artykułów naukowych, opublikowanych w kilku językach w kraju i za granicą. Czołowe publikacje książkowe to: Współczesne doktryny polityczne (1971, wyd. I-XV), Prawa narodzin życia i śmierci (1984, wyd. I-XI), Filozofia prawa (1993, wyd. I-XI), Prawo amerykańskie (1996, wyd. I-XI), Współczesne kultury prawne (2000, wyd. I-IX), Komparatystyka prawnicza (1989, wyd. I-IX), Oblicza Grzegorza Leopolda Seidlera w powadze i anegdocie (2015). Dotychczasowy życiorys i dorobek naukowy autora wieńczy pięciotomowe dzieło pod red. Zbigniewa Władka i zespołu redakcyjnego pt. Księga życia i twórczości. Księga pamiątkowa dedykowana prof. Romanowi A. Tokarczykowi, Wydawnictwo Polihymnia, Lublin 2014 (dwa wydania – dostępne w wersji elektronicznej i drukowanej).