Koncert
w sobotę 24 marca 2018 r. o godz. 18.00
Bilety w cenie 10 zł
Koncert
muzyki kompozytora pochodzącego z Lublina
Ludomir Michał Rogowski
In memoriam
(1881-1954)
Wystąpią:
Bartosz Patryk Rzyman – baryton
Justyna Górska – altówka
Urszula Świerczyńska – fortepian, akompaniament, prowadzenie koncertu
Ludomir Michał Rogowski (ur. 3 października 1881 r. w Lublinie, zm. 13 marca 1954 r. w Dubrowniku) – polski kompozytor i dyrygent. Studiował w Instytucie Muzycznym w Warszawie. Kompozycji uczył się u Zygmunta Noskowskiego i Romana Statkowskiego, dyrygentury natomiast u Emila Młynarskiego. Studia ukończył w roku 1906. Naukę kontynuował w latach 1906-1907 w Królewskim Konserwatorium Muzycznym w Lipsku, 1907-1908 w Monachium, 1908-1909 w Rzymie oraz 1911-1912 w Paryżu.
W latach 1909-1911 prowadził w Wilnie szkołę muzyczną oraz założył orkiestrę symfoniczną. W okresie 1912-1914 dyrygował orkiestrą Teatru Nowoczesnego w Warszawie. W czasie I wojny światowej przebywał w Paryżu, gdzie komponował i dyrygował chórem. W roku 1921 wrócił do Warszawy, a w grudniu 1926 r. przeniósł się na stałe do Dubrownika.
W twórczości Ludomira Michała Rogowskiego przewija się postulat wykorzystania muzyki ludowej jako źródła twórczości muzycznej. W zakresie stylu głosił wyczerpanie możliwości systemu dur-moll i postulował wprowadzenie skal naturalnych powstałych w wyniku rytmicznego następstwa kroków kwintowych.
W programie usłyszymy:
Ludomir Michał Rogowski – Danses polonaises de XVI,XVII w. na altówkę i fortepian: Andante, Andantino, Allegro, Allegretto, Allegretto
Tomasso Giordani – aria Caro mio ben
Ludomir Michał Rogowski – Cantilenka / Tobie niedobrze jest, mnie źle,
Sonata fortepianowa g- moll (wersja z 1917) / Six preludes wyd. Roundanez Paris: Canon, Preludium ironiczne, Largo, Kuyawiak, Krakowiak, Preludium patetyczne
Mieczysław Karłowicz – Po szerokim morzu / Nie płacz nade mną
Ludomir Michał Rogowski – Propos serieux et plaisants wyd. Gebethner & Wolff No. 113: Moderato, Moderato, Tranquillo, Moderato leggiero, Adagio, Andante, Allegro moderato, Andante moderato / Oberek / Trzy poematy chińskie: Kwiatuszki wierzby, Mech, Siedzę spokojnie na wybrzeżu / Am Kreuzweg, sł. Heinrich Heine / Wariacje A- dur: Andante, Piosenka ludowa, Serenada, Largo, Pozytywka, Nokturn, Krakowiak, Melodia kresowa, Humoreska, Sarabanda, Pomposo, Finale / Taniec wschodni / Taniec cygański / Sonatina A- dur / Ballada g- moll
BARTOSZ PATRYK RZYMAN urodził się we Wrocławiu. Głos swój kształcił pod kierunkiem prof. Dariusza Paradowskiego oraz podczas licznych kursów wokalnych, prowadzonych m.in. przez prof. Henrykę Januszewską. W latach 2001-2009 śpiewał jako kontratenor, występując z recitalami w Polsce i Niemczech (Bielefeld, Bonn, Koeln, Kiel, Dortmund). W roku 2004 wraz z pianistką Urszulą Świerczyńska nagrał płytę z kompozycjami Ludomira Michała Rogowskiego. W 2009 roku wystąpił z orkiestrą symfoniczną, wykonując recital składający się z piosenek z repertuaru Violetty Villas i Marleny Dietrich oraz pieśni i arii musicalowych. Koncert został zarejestrowany przez PR Rzeszów.
Bartosz Patryk Rzyman ukończył także Akademię Muzyczną we Wrocławiu w klasie organów prof. Piotra Rojka, w 2007 roku. W latach 2008-2017 skupiony był głównie na wykonawstwie recitalowym muzyki organowej. Wystąpił na prawie wszystkich znacżacych i renomowanych festiwalach muzyki organowej w Polsce. W latach tych wykonał ponad 400 koncertów. Z powodzeniem grał także w Niemczech (Bielefeld, Kiel, Eckernfoerde, Dortmund, Essen, Forst), a także w Czechach, Słowacji i Belgii. Posiada nagrania płytowe (4 płyty solowe), w tym nagraną w 2011 roku płytę dla wytwórni Acte Prealable w Warszawie z muzyką wybitnego polskiego kompozytora Mariana Sawy – „Marian Sawa Organ Works V” (AP0250). Płyta ta została uznana za najlepszą przez warszawskich krytyków muzycznych spośród wszystkich, jakie wówczas ukazały się na rynku muzycznym.
Bartosz Patryk Rzyman za swoje osiągnięcia na niwie kultury chrześcijańskiej został uhonorowany „Różą Lutra” w kościele ewangelicko-augsburskim w Tomaszowie Mazowieckim w 2011 roku a w 2016 roku został odznaczony „Medalem” przez Katolicką Fundację Polskie Gniazdo we Wrocławiu.
W 2017 roku artysta obchodził jubileusz 10- lecia pracy artystycznej w kierunku solowej, koncertującej gry na organach. Z tej okazji została nagrana płyta „na żywo” z Koncertu Jubileuszowego, jaki odbył się 10 września 2017 roku w kościele oo. jezuitów pw. św. Ignacego Loyoli we Wrocławiu.
Bartosz Patryk Rzyman w roku 2011 tworzył razem z Urszulą Swierczyńską duet „Organy-Fortepian”, jako taki jedyny w Polsce. Artyści wykonywali wspólnie niezwykle rzadki repertuar, na tak nietypową obsadę (organy z fortepianem) na licznych festiwalach w Polsce, m.in. podczas Festiwalu „Caper Lubliniensis” w kościele św. Rodziny w Lublinie. Po kilkuletniej przerwie w śpiewie artysta postanowił wrócić na wokalną estradę, lecz już jako baryton. Pomocne w tym były konsultacje odbyte w 2016 roku z wybitnym niemieckim śpiewakiem Thomasem Quasthoffem.
URSZULA ŚWIERCZYŃSKA urodziła się w Lublinie. Ukończyła Państwową Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną st. Podstawowego i Licealnego im. Karola Lipińskiego w Lublinie. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Ukończyła studia magisterskie na dwóch wydziałach: grę na instrumencie pod kierunkiem prof. Joanny Domańskiej (Wydział Wokalno-Instrumentalny), kameralistykę w klasie prof. Urszuli Stańczyk. Obok studiów pianistycznych ukończyła studia na wydziale Kompozycji, Teorii i Edukacji Muzycznej w klasie dyrygentury prof. Piotra Warzechy. Studiowała również w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu (studia licencjackie). Brała udział w licznych kursach mistrzowskich, m.in. pod kierunkiem prof. Andrzeja Pikula, prof. Józefa Stompla, prof. Kevina Kennera, prof. Zdzisławy Rychlewskiej, prof. Michała Szczepańskiego, prof. Piotra Klajna. Przez trzy lata podczas studiów kształciła się również jako organistka pod kierunkiem prof. Moniki Dąbrowskiej-Beuzelin oraz prof. Władysława Szymańskiego. Już będąc studentką pasjonowała się muzyką Ludomira Michała Rogowskiego. Twórcze poszukiwania uwieńczyły prace naukowe.
Urszula Świerczyńska koncertuje w Polsce oraz poza jej granicami. Wzięła udział w projekcie „Wpływ kultury artystycznej XIX i XX wieku na kształtowanie postaw obywatelskich w Polsce” organizowanym przez Uniwersytet Śląski w Katowicach wykonując cykl Preludiów op. 1 Karola Szymanowskiego. Koncertowała m.in. w Konsulacie Generalnym w Kolonii — wykonując utwory Ludomira Michała Rogowskiego, w Trybunale Koronnym w Lublinie na zaproszenie Fundacji Willa Polonia — koncert Rogowski In memoriam, w Galerii na Prowincji, w sali koncertowej Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego, Centrum Artystycznym Fabryka Trzciny w Warszawie, w klubie Muzyki i Literatury we Wrocławiu oraz w pałacu Mieroszewskich w Będzinie, w Centrum Nauki Kopernik (koncerty pod Gwiazdami — Pieśni Nocy i Przestrzeni), w pałacu książąt Radziwiłłów w Nieborowie.
Występowała na Festiwalu Spotkań Kultur organizowanym przez Filharmonię im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie, podczas cyklu Europa Braci Wieniawskich oraz Marian Sawa In memoriam w 75 rocznicę urodzin kompozytora w sali koncertowej UMFC w Warszawie. Wystąpiła w siedzibie Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego im. Stanisława Moniuszki w 180 rocznicę urodzin Aleksandra Zarzyckiego. Pianistka wzięła udział w konferencji naukowo-artystycznej „Pulchritudo multiplex est” wokół twórczości Mariana Sawy w 10 rocznicę śmierci wybitnego polskiego kompozytora.
Posiada w swym dorobku artystycznym liczne prawykonania muzyki polskiej. Wraz z artystkami Dorotą Całek — sopran oraz Alicją Wołyńczyk — saksofon wykonała po raz pierwszy utwór jednego z najwybitniejszych współcześnie żyjących kompozytorów polskich Marcina Tadeusza Łukaszewskiego Trzy pieśni do słów Kazimierza Wierzyńskiego” na sopran, saksofon sopranowy i fortepian, wystąpiła też podczas obchodów 100 rocznicy urodzin Zygmunta Jana Rumla. Podczas XVIII Lubelskiego Forum Sztuki Współczesnej im. Witolda Lutosławskiego dokonała prawykonań polskich utworów Ludomira Michała Rogowskiego. Pianistka jest pedagogiem w Państwowej Szkole Muzycznej I st. nr 2 im Fryderyka Chopina w Warszawie oraz w Warszawskiej Szkole Muzycznej na stanowisku kierownika sekcji fortepianu W charakterze akompaniatora oraz pedagoga prowadziła zajęcia na XVIII Letnim Kursie Muzycznym w Szczecinku, który jest największym kursem muzycznym w Europie. Dokonała licznych nagrań radiowych oraz telewizyjnych. Wraz z Bartoszem Patrykiem Rzymanem jako pierwsi w historii zrealizowali projekt fonograficzny, na którym znalazły się utwory wokalno-instrumentalne Ludomira Michała Rogowskiego w 2003 roku. Pochodzi z rodziny o tradycjach muzycznych.
JUSTYNA GÓRSKA edukację rozpoczęła w wieku 7 lat w Państwowej Szkole Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Zamościu. Ukończyła studia na białostockim Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w zakresie gry na skrzypcach w klasie prof. Stanisława Kuka, a także w klasie altówki prof. Piotra Reicherta oraz dr Radosława Kopera, otrzymując dyplom z oceną celującą. W ramach stypendium Erasmus odbyła roczne studia altowiolistyczne na Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu w klasie prof. Wolfganga Klosa oraz as. Urlicha Schönauera. Jest również absolwentką Studium Muzyki Dawnej UMFC w Warszawie, prowadzonego przez dr hab. Agatę Sapiechę. Studiowała także muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim w ramach dwuletnich studiów magisterskich. Swoją edukację uzupełniała na solowych kursach i seminariach. Brała również udział w kursach orkiestrowych w Niemczech – Sommerakademie Schloss Hundisburg oraz kursach muzyki kameralnej w ramach Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki Ensemble im. Księżnej Daisy w Książu. Współpracując m.in. z Baltic Youth Philharmonic i Junge Philharmonie Wien koncertowała w Austrii, Niemczech, Szwecji, Danii, Włoszech, Rosji. Brała udział w takich festiwalach jak: International Festival of Aegean, Usedom Music Festival, Young Euro Classic, Międzynarodowy Festiwal im. Ignacego Jana Paderewskiego. Obecnie pracuje w Warszawskiej Szkole Muzycznej oraz w Wolskim Centrum Kultury. Stale angażuje się także w różne projekty zarówno orkiestrowe, jak i kameralne, m.in. jako członek Kwartetu By The Way oraz orkiestry smyczkowej The Crew.