Koncert
w poniedziałek 19 marca 2018 r. o godz. 18.00
Bilet w cenie 10 zł
XV KONCERT KAMERALNY z cyklu
Bo piękno na to jest, by zachwycało…
pod dyrekcją Teresy Księskiej-Falger
Brahms i Dvořák
– historia artystycznej przyjaźni
Wystąpią
Daniel Dmowski – skrzypce ( I kl. gimnazjum Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Karola Lipińskiego w Lublinie)
Basia Flis – skrzypce ( kl. 3 Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Karola Lipińskiego w Lublinie)
Justyna Zańko – skrzypce
Artur Figiel – klarnet
Teresa Księska-Falger – fortepian, słowo o muzyce
W programie usłyszymy:
Henryk Wieniawski – Legenda op. 17
Antonio Vivaldi – Koncert skrzypcowy G-dur op. 7 nr 2 cz. I
Oskar Rieding – Koncert h-moll op. 35 cz. II
Vincenc Tuček – Koncert B-dur na klarnet i orkiestrę cz. II
Carl Stamitz – III Koncert B-dur na klarnet i orkiestrę, Allegro moderato, Romanze, Rondo
Ludvig van Beethoven – Sonata c-moll na fortepian i skrzypce c-moll op. 30 nr 2, Allegro con brio, Adagio cantabile
Antonín Dvořák – Romans F-dur op. 11 na skrzypce i fortepian
Johannes Brahms – Scherzo c-moll na skrzypce i fortepian
***
Johannes Brahms (1833 – 1897) narzucił sobie dyscyplinę klasycznych form, które wprawdzie na swój sposób rozwinął i wzbogacił, ale ostatecznie pozostał wierny ich strategicznym założeniom wypracowanym przez wielkich poprzedników: Haydna, Mozarta i Beethovena.
Był mistrzem w operowaniu cyklem wariacji, materiałem symfonicznym, fugą. Jego kompozycje fortepianowe, symfoniczne, kameralne, chóralne charakteryzuje bogactwo i różnorodność pomysłów muzycznych, perfekcja w ich przetwarzaniu oraz nadzwyczajna precyzja artystycznej wypowiedzi. Brahms przeszedł do historii jako mistrz intymnych form wokalnych i instrumentalnych – jego cykle pieśni, fortepianowe ballady, rapsodie, intermezza, walce, tańce węgierskie pokochał cały świat, a 4 symfonie, 2 koncerty fortepianowe, koncert skrzypcowy, Niemieckie Requiem należą do kanonu najwybitniejszych dzieł wszech czasów.
Twórczość Antonina Dvořáka (1841-1904) wyrosła z rodzimych tradycji; ideą artysty było stworzenie muzyki narodowej, a poprzez nią, umocnienie świadomości obywatelskiej społeczeństwa czeskiego. Obdarzony muzyczną intuicją, spontaniczny, pełen pasji szybko zjednał sobie publiczność, a także zyskał poparcie wybitnych muzyków, z Johannesem Brahmsem na czele. Jego Oratorium STABAT MATER, wykonane po raz pierwszy w Londynie, zachwyciło zarówno melomanów, jak i krytyków muzycznych. Podobne sukcesy odnosi artysta we wszystkich (dziesięciu) podróżach koncertowych do Anglii – uznaniu dla twórczości towarzyszą wysokie oceny jego sztuki dyrygenckiej. Wkrótce okazuje się, że narodowa muzyka Dvořáka jest także silnie związana z prądami swej epoki, a w twórczości symfonicznej najbardziej zbliża się do sztuki Brahmsa…
Spotkania, dyskusje o sztuce, piękna korespondencja… Wzajemna inspiracja i przyjaźń obu artystów przetrwały lata.
Serdecznie zapraszamy
Teresa Księska-Falger z Przyjaciółmi
Justyna Zańko w 2006 roku otrzymała tytuł magistra sztuki Akademii Muzycznej Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie studiowała pod kierunkiem Profesorów Tadeusza Gadziny i Romana Lasockiego. W 2014 roku ukończyła prestiżowe podyplomowe studia (Advanced Postgraduate Diploma in Professional Performance) w Konserwatorium w Birmingham, w klasie rosyjskiej skrzypaczki, ostatniej uczennicy legendarnego Davida Oistrakha oraz dr. Rimmy Sushanskaya.
Justyna Zańko występowała w finałach i półfinałach wielu ogólnopolskich imiędzynarodowych konkursów skrzypcowych, m.in. w IV Ogólnopolskim Konkursie Młodych Skrzypków im. Stanisława Serwaczyńskiego w Lublinie, w VII Międzynarodowym Konkursie Młodych Skrzypków im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie oraz Konkursie „ Młodych Talentów Pod Gruszą” w Krakowie.
W 2012 roku, jako finalistka, zagrała w The Leamington Music Prize w Birmingham w Wielkiej Brytanii.
Uczestniczyła również w licznych kursach muzycznych: w Anglii (Rimma Sushanskaya, Savely Shalman, Irina Chichina), w Niemczech (Yair Kless), w Austrii (Yair Kless, Eyal Kless) i w Polsce (Zakhar Bron, Dominika Falger).
Brała udział w wielu mistrzowskich lekcjach pokazowych prowadzonych przez Christiane Edinger, Anthony’ego Marwood’a, Igora Oistrakh’a, Sally O’Reilly.
Jako solistka występowała w takich salach koncertowych, jak: Adrian Boult Hall, Recital Hall w Birmingham, The Mall Galleries w Londynie, Holy Trinity Church wStratford Upon Avon, Filharmonii Krakowskiej i Lubelskiej, Instytucie Goethego w Krakowie, Akademii Muzycznej w Warszawie, w Trybunale Koronnym w Lublinie.
Koncertowała z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie pod dyrekcją Piotra Wijatkowskiego (2001), z Orkiestrą Trybunału Koronnego w Warszawie (2012), z Orkiestrą Symfoniczną Konserwatorium w Birmingham pod dyrekcją Michaela Seala (2013) oraz Rimmą Sushanskaya ze Stratford Virtuosi Orchestra (2014).
Od stycznia 2010 roku Justyna Zańko pracuje w Orkiestrze Symfonicznej Filharmonii Lubelskiej, Orkiestrze Trybunału Koronnego w Lublinie oraz regularnie koncertuje jako kameralistka w Polsce, we Francji i Wielkiej Brytanii. Jej repertuar obejmuje utwory od baroku po współczesność.
Artur Figiel – ur. w 1979 roku w Puławach. Naukę gry na klarnecie rozpoczął w wieku 12 lat w Państwowej Szkole Muzycznej I Stopnia w rodzinnym mieście w klasie Andrzeja Toruńskiego. Kolejnym etapem edukacji artystycznej była nauka w Państwowej Szkole Muzycznej Stopnia Podstawowego i Licealnego im. Karola Lipińskiego w Lublinie. Jego nauczycielami byli Jan Walewski, a następnie Dariusz Sribniak.
W 2003 roku Artur Figiel ukończył studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie klarnetu prof. Stanisława Przystasia. Będąc studentem brał udział w licznych koncertach muzyki kameralnej (m.in. w Studiu Koncertowym S-5 Radia Kraków, Generalnym Konsulacie Republiki Austrii w Krakowie, Galerii Sztuki Politechniki Krakowskiej w Zakopanem, Pałacu Czartoryskich w Puławach) oraz występował z Orkiestrą Symfoniczną AM w Krakowie pod batutą Wojciecha Czepiela (m.in. koncerty w Filharmonii Krakowskiej oraz podczas II Międzynarodowego Konkursu Fletowego w Krakowie).
Od września 2002 roku jest klarnecistą orkiestry Teatru Muzycznego w Lublinie. Jako muzyk orkiestrowy współpracował z Filharmonią Lubelską, Filharmonią Kaliską, Płocką Orkiestrą Symfoniczną im. Witolda Lutosławskiego, Orkiestrą Symfoniczną im. Karola Namysłowskiego w Zamościu, Królewską Orkiestrą Symfoniczną przy Pałacu w Wilanowie oraz występował jako muzyk-aktor w przedstawieniach Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie.
Jako członek licznych zespołów występował: we Francji, Niemczech, Hiszpanii, Czechach, Słowenii, Węgrzech i Ukrainie.
W grudniu 2010 roku był jedynym polskim klarnecistą zakwalifikowanym do półfinału przesłuchań do YouTube Symphony Orchestra 2011, w którym znalazło się 12 muzyków grających na klarnecie z całego świata.
W kwietniu 2012 roku w duecie z pianistą Kamilem Turczynem zdobył wyróżnienie w kategorii „kameralistyka” na I Międzynarodowym Mistrzowskim Konkursie dla Pedagogów Muzyki w Warszawie.
Od 2005 roku jest nauczycielem gry na klarnecie w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II Stopnia im. Karola Lipińskiego w Lublinie oraz Państwowej Szkole Muzycznej I i II Stopnia im. Ignacego Jana Paderewskiego w Chełmie.
W czerwcu 2015 roku z pianistką Teresą Księską-Falger oraz wiolonczelistą Szymonem Krzemieniem wystąpił w koncercie z cyklu „Harmonie Starego Miasta” wykonując Sonatę f-moll op. 120 nr.1 oraz Trio op. 114 Johannesa Brahmsa. We wrześniu 2015 roku wziął udział w wykonaniu Koncertu kameralnego Andrzeja Nikodemowicza podczas koncertu w ramach „ IV Międzynarodowego Festiwalu Andrzej Nikodemowicz – Czas i Dźwięk”.
Teresa Księska-Falger jest absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu prof. Tadeusza Żmudzińskiego. Uczestniczyła w kursach pianistycznych w Bejrucie, Weimarze, Dusznikach. Zdobyła nagrody akompaniatorskie na III, IV i V Międzynarodowym Konkursie Młodych Skrzypków im. Karola Lipińskiego i Henryka Wieniawskiego w Lublinie oraz Ogólnopolskim Konkursie im. Wolfganga Amadeusza Mozarta w Gdańsku (w 1991). Jako pianistka koncertowała w wielu miastach Polski, a także w Libanie, Niemczech, Danii, Holandii, Szwecji, na Ukrainie, we Włoszech, na Węgrzech, w Austrii i w Korei Południowej.
Jest autorką wielu felietonów i recenzji muzycznych.
Kierowała Wydziałem Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej oraz pełniła funkcję zastępcy dyrektora Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie. Była pedagogiem klasy fortepianu i dyrektorem Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Karola Lipińskiego w Lublinie (w latach 1982–1991).
W Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie w latach 1996–2003 była dyrektorem naczelnym, a także, w okresie 1997–2009, dyrektorem artystycznym. Doprowadziła do ukończenia prac budowlanych związanych z nową siedzibą Filharmonii przy ul. Marii Curie-Skłodowskiej 5 oraz instalacją organów Firmy Alexander Schuke z Poczdamu. Reaktywowała festiwale: Nałęczowskie Divertimento i Lubelski Wrzesień Muzyczny. Wprowadziła do repertuaru Filharmonii dzieła G. Mahlera, A. Brucknera, H. M. Góreckiego, W. Kilara, W. Lutosławskiego, K. Pendereckiego, H. Warsa, E. Czernego, M. Dubaja, P. Hindemitha, estradowe wersje oper G. Verdiego, G. Donizettiego, G. Pucciniego, P. Czajkowskiego. W 1997 roku Filharmonia włączyła się w ogólnopolską ideę festiwalem Lubelskie Forum Sztuki Współczesnej im. Witolda Lutosławskiego. Zorganizowała występy orkiestry Filharmonii poza granicami kraju: w Holandii (1998), w Niemczech (1997, 2001, 2002), w Danii (2000, 2001, 2004), we Włoszech (2000, 2001, 2004), w Korei Południowej (1999 – dwukrotnie), w Austrii (2003). Stworzyła warunki finansowe i organizacyjne do nagrania przez Filharmonię 7 płyt. W latach 2009-2010 prowadziła Festiwal Spotkań Kultur CAPER LUBLINENSIS. Od 12 marca 2010 do 31 grudnia 2015 roku sprawowała funkcję prezesa Towarzystwa Muzycznego im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie.
W okresie od maja 2010 do grudnia 2014 roku prowadziła autorski cykl koncertów muzyki klasycznej w Radiu Lublin oraz – co realizuje nadal – festiwal form solowych i kameralnych pn. Harmonie Starego Miasta. Od września 2012 roku, organizuje autorski projekt pn. Międzynarodowy Festiwal – Andrzej Nikodemowicz – Czas i Dźwięk, którego pierwsza edycja, w ocenie czytelników „Gazety Wyborczej” należała do dziesięciu najważniejszych wydarzeń kulturalnych Lublina. W roku 2013, w 100. rocznicę urodzin Witolda Lutosławskiego, z jej inicjatywy odbył się cykl 8 koncertów pn. Spotkania z Lutosławskim.
Teresa Księska-Falger była wielokrotnie wyróżniana i nagradzana, m.in. przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2005 roku medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. W 2011 roku otrzymała tytuł Bene Meritus Terrae Lublinensi, a w następnym roku Medal Prezydenta Miasta Lublin. W czerwcu 2012 roku Senat Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie wyróżnił Teresę Księską-Falger Honorowym Medalem „W uznaniu zasług dla polskiej kultury muzycznej”. Z okazji Jubileuszu 40-lecia pracy artystycznej, a także „W uznaniu zasług na rzecz rozwoju lubelskiej kultury” we wrześniu 2014 roku otrzymała – przyznany przez Prezydenta Miasta Lublin – Medal Unii Lubelskiej.