sobota 8 grudnia
o godz. 18:00
Koncert najpiękniejszych arii i duetów operetkowych
Lublin kocha operetkę, operetka kocha Lublin
Wstęp wolny
W programie m.in.: Wiedeńska krew, Księżniczka czardasza, Kraina uśmiechu, Bal w operze, Kwiat Hawajów, Hrabina Marica, Krysia leśniczanka, Orfeusz w piekle, Ptasznik z Tyrolu, Hrabia Luksemburg, Wesoła wdówka, Baron cygański, Tysiąc i jedna noc
Soliści śpiewacy: Dorota Szostak-Gąska – sopran, Mariola Zagojska – sopran, Jakub Gąska – tenor, Paweł Stanisław Wrona – tenor, Marian Josicz – baryton
Balet: Beata Kamińska, Marcin Marzec, Anna Nowakowska, Jarosław Żółtowski
Akompaniament: Magdalena Maciąg– skrzypce, Agnieszka Schulz-Brzyska– fortepian
Prowadzenie koncertu: Jerzy Turowicz
Scenariusz: Ryszard Zarewicz
_________________________________________
Koncert sponsorowany przez
___________________________________________
WYSTĄPIĄ:
Dorota Szostak Gąska – pochodzi z Lidzbarka Warmińskiego, gdzie ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną I st. w klasie skrzypiec. Edukację muzyczną kontynuowała na Wydziale Wokalnym Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Fryderyka Chopina w Olsztynie. Następnie ukończyła studia licencjackie (kierunek: muzykologia stosowana) na Uniwersytecie Warszawskim, a w 2010 r. została absolwentką (dyplom z wyróżnieniem) Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie śpiewu solowego prof. Magdaleny Krzyńskiej oraz ad. dr Violetty Narywskiej. W roku akademickim 2007/2008 odbyła stypendium w Istituto Superiore di Studi Musicali „Achille Peri” w Reggio Emilia we Włoszech, pracując pod kierunkiem Maestro Mauro Trornbetty oraz Rosy Ricciotti. Debiutowała jako Dydona w operze Dydona i Eneasz Henry’ego Purcella w Operze Nova w Bydgoszczy, następnie wystąpiła jako Hrabina Gabriela Zedlau w operetce Wiedeńska krew Johanna Straussa. Kreowała postać tytułową w operze Suor Angelica Giacomo Pucciniego. Wykonywała partię sopranową w Mszy C-dur Koronacyjnej KV 317 Wolfganga Amadeusza Mozarta. Ważnym wydarzeniem w jej życiu artystycznym był występ na scenie Teatro Valli w Reggio Emilia. Ukończyła Mistrzowskie Kursy Wokalne prowadzone przez Maestrę Helenę Łazarską, Teresę Żylis-Garę, Anitę Garanća, Paula Esswooda.
Mariola Zagojska, śpiewaczka i pedagog, solistka Teatru Muzycznego w Lublinie (sopran), absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach i wychowania muzycznego w Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, laureatka V Konkursu Słowiańskiej Muzyki Wokalnej. Współpracowała z Filharmonią Śląską, Rzeszowską i Krakowską. Technikę wokalną doskonaliła pod kierunkiem m.in. prof. Michaliny Growiec i prof. Alison Pearce z Wielkiej Brytanii. W repertuarze ma m.in. partie operowe Jadwigi Cześnikowej w Strasznym dworze Stanisława Moniuszki, w Carmen Georgesa Bizeta, rolę Saffi w Baronie cygańskim Johanna Straussa, w Księżniczce czardasza Emmericha Kalmana, partie solowe w Stabat Mater Karola Szymanowskieg i Mszy C- dur Ludwika van Beethovena. W dorobku posiada również nagrania radiowe i telewizyjne utworów Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego, Ludomira Michała Rogowskiego, Witolda Lutosławskiego. Mariola Zagojska jest reżyserem wielu koncertów wykonywanych na scenach Lublina i Lubelszczyzny, do czerwca 2010 roku była solistką Teatru Muzycznego w Lublinie, obecnie pełni funkcję dyrektora Festiwalu Spotkań Kultur w Filharmonii Lubelskiej im. Henryka Wieniawskiego.
Jakub Gąska, tenor, rodowity lublinianin. Absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Karola Lipińskiego w klasie trąbki oraz Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie śpiewu solowego prof. Leszka Skrli. Był stypendystą Istituto Superiore di Studi Musicali „Achille Peri” w Reggio Emilia we Włoszech. Debiutował jako St. Brioche w operetce Wesoła wdówka Franza Lehara w Operze Nova w Bydgoszczy, kreował również postaci Monostatosa w operze Czarodziejski flet Wolfganga Amadeusza Mozarta, Macieja w operze Straszny dwór Stanisława Moniuszki. Eneasza i Marynarza w operze Dydona i Eneasz Henry’ego Purcella, a w Teatrze Muzycznym w Poznaniu występował jako Józef w operetce Wiedeńska krew Johanna Straussa. Współpracuje z Operą na Zamku w Szczecinie. Na V Festiwalu Wokalnym Belcanto 2007 w Nałęczowie otrzymał nagrodę specjalną.
Paweł Stanisław Wrona Rocznik 1962. Uczeń m.in. Piotra Ikowskiego, Barbary Kostrzewskiej, Felicji Jagodzińskiej i Jerzego Karolusa. Jesienią 2011 r. obchodził 25-lecie pracy artystycznej. Swoją drogę artystyczną rozpoczął na deskach Operetki Wrocławskiej epizodem w My Fair Lady, pierwsza duża rola to Celestyn Forrnan w Balu w Savoyu. W Teatrze Muzycznym w Lublinie od 23 lat.
Marian Josicz – pracę artystyczną rozpoczął w Zespole Pieśni i Tańca „Warszawa” prowadzonym przez Mirę Zimińską i Tadeusza Sygietyńskiego. Po rozwiązaniu zespołu trafił do Opery Warszawskiej występując obok takich artystów jak: Maria Fołtyn, Bogdan Paprocki, Bernard Ładysz, Andrzej Hiolski. W 1962 r. otrzymał od Barbary Kostrzewskiej propozycję podjęcia pracy w Teatrze Muzycznym w Lublinie, gdzie w roku 2005 obchodził jubileusz 50-lecia pracy artystycznej. Gościnnie występował w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, Operetce Dolnośląskiej we Wrocławiu, Teatrze Muzycznym w Gdyni i w Łodzi oraz Teatrze Lalki i Aktora w Lublinie. Zagrał ponad 150 ról, z których ważniejsze to: Daniłło w Wesołej wdówce, Adam w Ptaszniku z Tyrolu, Petruccio w Poskromieniu złośnicy, Gaspard w Dzwonach z Corneville, Bokser w Boso, ale w ostrogach, Bryndas w Krakowiakach i góralach, Horodniczy w Rewizorze, Tewje w Skrzypku na dachu i wiele innych.
Magdalena Maciąg – naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku sześciu lat w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Karola Lipińskiego w Lublinie. Kontynuowała ją w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie skrzypiec światowej sławy prof. Jadwigi Kaliszewskiej. Studia ukończyła z wyróżnieniem w 2011 r. Rozwijała swoje umiejętności biorąc udział w licznych kursach międzynarodowych, kształcąc się u wybitnych profesorów, jak: Wanda Wiłkomirska, Wiesław Kwaśny, Tadeusz Gadzina, Robert Szreder. Koncertowała w kraju i za granicą, m.in. w Chinach, Japonii i Niemczech. Obecnie uczy w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Ignacego Jana Paderewskiego w Chełmie i koncertuje na terenie Polski.
Agnieszka Schulz-Brzyska, pianistka koncertująca w kraju i za granicą. Ukończyła Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Kazimierza Gierżoda oraz kameralistyki prof. Mai Nosowskiej. Kształciła się również u Tatiany Szebanowej, Jean-Claude’a van den Eydena, Oliviera Gardona oraz Ryszarda Baksta; miała również okazję doskonalić swoją interpretację utworów Witolda Lutosławskiego pod okiem samego Mistrza. Ma na koncie liczne występy z lubelskimi zespołami kameralnymi. Towarzyszy instrumentalistom oraz wokalistom na koncertach i konkursach (wśród nich Międzynarodowy Konkurs im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie), otrzymując nagrody i wyróżnienia dla akompaniatora. Jej repertuar obejmuje utwory solowe i kameralne od baroku po muzykę współczesną.
Jerzy Turowicz, absolwent krakowskiej PWST (1978). Związany przez wiele lat z Teatrem im. Juliusza Osterwy w Lublinie oraz Teatrem im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie. W latach 80. był dyrektorem artystycznym Młodzieżowego Teatru Inicjatyw. W 1992 r. związał się z Teatrem Muzycznym w Lublinie, najpierw jako aktor, później reżyser i konsultant programowy. Współtworzył wiele spektakli, które grane są z powodzeniem do dzisiaj. Jest autorem sztuk teatralnych m.in. Różowe okulary oraz bajki Czerwony Kapturek zupełnie nowa historia. Ma też na koncie kilka ról telewizyjnych m.in. w serialu Policjanci i Graczykowie. Posiada liczne nagrody i odznaczenia, w tym – Srebrny Krzyż Zasługi. Założyciel Akademii Teatralno-Wokalnej w Lublinie.
Henryk Ryszard Zarewicz-Żuchowski, aktor i reżyser, szkołę teatralną ukończył w Łodzi. Od roku 1974/1975 związany był z Teatrem Muzycznym w Lublinie, gdzie zagrał wiele ról i wyreżyserował ponad 30 operetek i musicali. Jako autor debiutował w 1945 roku. Od tego czasu wydał 2 sztuki dla dzieci, kilka słuchowisk radiowych i powieści, oraz kilkadziesiąt opowiadań teatralnych. Jest też autorem kilkunastu publikacji dotyczących dziejów Operetki lubelskiej i Teatru Muzycznego w Lublinie. Ostatnio wydał m.in. książki: Bolesław Hamaluk – śpiewak Lublina (2009) oraz Gabinet i scena Andrzeja Chmielarczyka. Spośród 40 książek Henryka Ryszarda Żuchowskiego, który nazywany jest „pieśniarzem lubelskich scen”, większość ukazała się nakładem wydawnictwa muzycznego „Polihymnia”.
Ponadto w koncercie wystąpią soliści baletu:
Beata Kamińska, Marcin Marzec, Anna Nowakowska, Jarosław Żółtowski.
***