Koncert
w poniedziałek 14 października 2019 r. o godz. 18.00
Wstęp wolny
XXIX KONCERT KAMERALNY
pod dyrekcją Teresy Księskiej-Falger
Barok i romantyzm
Piotr Król – fagot (gościnnie, uczeń Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Karola Lipińskiego w Lublinie)
Justyna Zańko – skrzypce
Artur Figiel – klarnet
Teresa Księska-Falger – fortepian i słowo o muzyce
Henry Purcell – Suita (w transkrypcji na fagot i fortepian), Rondeau, Rigaudon
Francesco Maria Veracini – Sonata koncertowa e-moll na skrzypce i klawesyn, Ritornello. Largo e staccato, Allegro con fuoco, Menuet. Gavotta, Giga. Presto
Fryderyk Chopin – 3 mazurki (w transkrypcji Zoltána Kocsisa na klarnet i fortepian): f-moll op. 63 nr 2, cis-moll op. 63 nr 3, g-moll op. 67 nr 2
Karol Kurpiński – Koncert klarnetowy B-dur (w wersji na klarnet z fortepianem)
Fryderyk Chopin – Nokturn cis–moll op. posth na skrzypce i fortepian (w opracowaniu Nathana Milsteina), Franz Schubert – Sonata a-moll D 385 op. 137 na fortepian i skrzypce, Allegro moderato, Andante, Menuetto. Allegro, Allegro
Wydawać by się mogło, że to dwa odmienne światy, dwa różne byty, w których sztuka dźwięku rządzi się skrajnie różnymi prawami. Tymczasem – gdy się dobrze wsłuchamy – w naszej wyobraźni pojawią się obrazy wolne od harmonicznych i formalnych zobowiązań, emocje, które poruszają serce, klimaty bliskie każdemu, kto szuka w życiu piękna.
Purcell (1659-1695) i Veracini, Anglik i Włoch, uczynili muzykę niezbywalnym elementem codzienności. Pierwszy był wybitnym twórcą muzyki swego narodu, której wyrazem stały się kompozycje wokalno-instrumentalne, tzw. anthems (w formie kantaty z rozbudowanymi partiami chóralnymi), liczne ody i utwory sceniczne.Veracini (1690-1768) działał we Florecji. Był genialnym skrzypkiem i kompozytorem. Pisał sonaty solowe ( wykazujące wpływy muzyki operowej), w których przekroczył granice stylistyczne barokowej sonaty kościelnej i komnatowej, obudził potrzebę wyrażania emocji i myślenia o muzyce w kategoriach jej instrumentalnych właściwości ( zgodnych z idiomem instrumentu).
Karol Kurpiński (1785-1857), polski kompozytor, dyrygent i pedagog koncentrował się na operze, pieśniach oraz różnych formach muzyki tanecznej. Był osobowością silną i inspirującą; niewątpliwie jego sztuka wywarła wpływ na młodego Fryderyka Chopina i Stanisława Moniuszkę.
Schubert i Chopin swoją muzyką stworzyli dźwiękowy obraz europejskiego romantyzmu.
Serdecznie zapraszamy Państwa na koncert muzyki kameralnej
- Teresa Księska-Falger z Przyjaciółmi