Spektakl
w środę 16 października 2019 r. o godz. 18.00
Wstęp wolny
EDUKACJA RITY Willy Russell
Przekład: Karol Jakubowicz
Obsada:
dr FRANK BRYANT – Jan Wojciech Krzyszczak,
RITA WHITE – Aleksandra Wójciga
Reżyseria: Jan Wojciech Krzyszczak
Scenografia: Ireneusz Salwa
Muzyka: Tomasz Kobiela
Willy Russell urodzony w 1947 r., angielski dramaturg, scenarzysta filmowy, autor i kompozytor piosenek. Prezentowana sztuka Edukacja Rity powstała w 1980 r. a jej nowa wersja w roku 2003. Ma charakter komediodramatu. Jak pisze Sergiusz Sterna-Wachowiak, sztuka „opowiada o historii przypadkowego spotkania, z którego narodziła się przyjaźń, czyli współodczucie, więcej niż romans, uniwersyteckiego profesora alkoholika i jego niedzielnej studentki, ambitnej fryzjerki. Dzieli ich niemal wszystko. Pochodzenie, status społeczny, wykształcenie, temperament, wiek, nawet mowa, no i płeć. Ten splot przeciwieństw staje się dla autora pisarską atrakcją i ambitnym, psychologicznym wyzwaniem, zrealizowanym w materii gorzkiego humoru, przenikliwej obserwacji i dobrze oddanej rodzajowości życia, charakterystyki postaci, co czyni sztukę wybitnie aktorską. (…)
To jest sztuka o szukaniu siebie. To jest sztuka o dziewczynie, która wyrusza z siebie, dąży dalej i wyżej, i o profesorze Franku Bryant, który gdzieś doszedł, może daleko, ale się zatrzymał. Jeśli nie Rita, gdyby nie Rita, Frank będzie się już tylko cofał. (…) Oboje tracą swoje uczuciowe czy rodzinne związki. Rita męża, Frank partnerkę życiową. Płacą wysoką cenę. Za co warto jest ją zapłacić? Przecież nie za własny erotyczny związek, lecz za własną wewnętrzną przemianę. Tajemnica Edukacji Rity, pozasłowna treść sztuki Russella wyjawia się wówczas, gdy do pragnienia niewinności i pragnienia doświadczenia dołącza „to trzecie”. Głód wewnętrznej człowieczej wolności”.
Teatr Kameralny w Lublinie – pierwszy lubelski prywatny teatr zawodowy. Działa nieprzerwanie od 25 lat na scenie Domu Kultury Lubelskiej Spółdzielni Mieszkaniowej. Powstał w 1992 roku. Jego twórcą i dyrektorem, aktorem i reżyserem wielu spektakli jest Jan Wojciech Krzyszczak, od lat związany z Teatrem im. Juliusza Osterwy w Lublinie, także przed laty realizator cieszących się olbrzymim powodzeniem monodramów, jak np. Konopielka według prozy Edwarda Redlińskiego, Dzieje Lejzorka Ilji Erenburga i Obrona Sokratesa Costasa Varnalisa.
Teatr Kameralny w Lublinie wystawił już 21 premier i mnóstwo spektakli adresowanych przede wszystkim do młodzieży szkolnej i mieszkańców Lubelszczyzny.
W jego repertuarze były m.in.: Romanca Jacka Chmielnika, Edukacja Rity Willego Russela, Pchła Szachrajka i Czerwony Kapturek Jana Brzechwy, Jaskółeczka Tadeusza Słobodzianka, Odprawa posłów greckich Jana Kochanowskiego, Tartufe czyli Obłudnik Moliera, Śluby panieńskie i Zemsta Aleksandra Fredry, Makbet Williama Szekspira, Ania z Zielonego Wzgórza Lucy Maud Montgomery, Szatan z siódmej klasy Kornela Makuszyńskiego, Raj Eskimosów (Audiencja III) Bogusława Schaeffera, Kirelejson (według powieści Konopielka) Edwarda Redlińskiego, Emigranci Sławomira Mrożka, Dzieje Lejzorka Rojtszwańca Ilji Erenburga i Tajemniczy ogród Frances Hodgson Burnett, Ten obcy Ireny Jurgielewiczowej, Przygody Tomka Sawyera Marka Twaina, Śmieszny staruszek Tadeusza Różewicza.
Większość tych przedstawień reżyserował dyrektor Teatru Kameralnego Jan Wojciech Krzyszczak, ale gościnnie reżyserowali też: Włodzimierz Fełenczak, Andrzej Żarnecki i Paweł Łysak. Scenografię do spektakli przygotowywali: Teresa Targońska, Liliana Jankowska, Ireneusz Salwa, Andrzej Żarnecki, Janusz Sianko i Krzysztof Kain May. Spośród aktorów najczęściej współpracują z Teatrem Kameralnym: Jolanta Rychłowska, Tomasz Bielawiec, Marek Fabian, Andrzej Golejewski, a także artyści Teatru Muzycznego w Lublinie: Krystyna Szydłowska, Andrzej Sikora i Patrycjusz Sokołowski oraz Beata Pietroń, Paulina Połowniak, Julia Siegieda, Krystyna Górska, Łukasz Szymanek i Adam Organista.
www.teatrkameralny.com.pl
Aleksandra Wójciga – absolwentka Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej – Wydziału Humanistycznego w Lublinie. Debiutowała na scenie Teatru Powszechnego im. Jana Kochanowskiego w Radomiu, w którym zrealizowała przedstawienie: „Awantura o Basię” wcielając się w rolę nastoletniej Barbary Bzowskiej. Wzięła również udział w spektaklu plenerowym „Jarmark dziwów”, organizowanym przez radomski teatr pod okiem Wiesława Hołdysa. Od 2016 roku związana jest z Teatrem Kameralnym w Lublinie, gdzie zadebiutowała rolą Diany Barry w spektaklu „Ania z Zielonego Wzgórza”.
ROLE W TEATRZE KAMERALNYM W LUBLINIE:
• „Ania z Zielonego wzgórza” (2016/2019) – Diana Barry
• „Ten Obcy” (2016/2019) – Pestka
• „Tajemniczy Ogród” (2017/2019) – Mary Lennox
• „Zemsta” (2018/2019) – Maciej Miętus
• „Antygona” (2018/2019) – Ismena
Jan Wojciech Krzyszczak
W latach 60. związany z ruchem recytatorskim i teatralnym Grupy „Zamek” działającej przy Wojewódzkim Domu Kultury w Lublinie. Ukończył Wyższe Studium Teatralne przy Ministerstwie Kultury i Sztuki. W 1970 roku otrzymał dyplom aktora estrady, w roku 1976 – aktora dramatu. Pracował m.in. w Teatrze Polskim w Szczecinie, Teatrze Współczesnym we Wrocławiu i Teatrze im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim. W latach 1977-1983 oraz od 1988 roku związany z Teatrem im. Juliusza Osterwy w Lublinie. Od 1993 roku dyrektor, aktor i reżyser Teatru Kameralnego.