W tle - grafika Pawła Ryżki p.t. ROBOTNICE SZTUKI - pierwowzór muralu, jaki znajduje się na południowej ścianie Domu Kultury LSM

Niniejsza domena domkulturylsm.pl stanowi obecnie
ARCHIWUM działalności oraz wydarzeń jakie miały miejsce
w Domu Kultury Lubelskiej Spółdzielni Mieszkaniowej
w okresie od lipca 2012 r. do czerwca 2022 r.

Wszelkie AKTUALNOŚCI oraz ZAPOWIEDZI
znajdziecie Państwo na nowej odsłonie strony:

www.dklsm.pl

ZAPRASZAMY

Koncert
w  poniedziałek 24 lutego 2020 r. o godz. 18.00
Wstęp wolny


XXXIII KONCERT KAMERALNY z cyklu
pod dyrekcją Teresy Księskiej-Falger

Klasycy wiedeńscy i ich dokonania

Justyna Zańko – skrzypce
Artur Figiel – klarnet
Teresa Księska-Falger – fortepian i słowo o muzyce

Program
Joseph Haydn – Sonata skrzypcowa F-dur, w transkrypcji na fortepian i klarnet, Andante, Allegro
Wolfgang Amadeusz Mozart – Sonata na fortepian i skrzypce e-moll KV 304, Allegro, Tempo di Menuetto
Franz Anton Hoffmeister – Sonata Es -dur na klarnet i fortepian, Rondo ( Allegro)
Ludwig van Beethoven – Sonata G- dur na fortepian i skrzypce op. 30 nr 3, Allegro assai, Tempo diMinuetto, Allegro vivace

Zdumiewająca kariera pierwszego z wielkich klasyków wiedeńskich, Josepha Haydna (1732-1809), wiąże się dworem książat Esterházych w Eisenstadt, gdzie 29-letni muzyk trafił po latach walki o byt i miejsce wśród muzyków Wiednia. Jego dzieciństwo (był synem wiejskiego kołodzieja), skromne, zdane na życzliwość obcych ludzi, nie pozwalało na wielkie plany i marzenia. Szansą okazała się edukacja w chórze katedry św. Szczepana w Wiedniu, gdzie młody Haydn zaczął naukę śpiewu, gry na fortepianie i skrzypcach, i gdzie podjął pierwsze próby kompozycji. W 1749 roku, w trudnych warunkach, rozpoczął samodzielną pracę; odtąd nauczał, grywał w zespołach serenadowych i – przede wszystkim – uzupełniał wykształcenie muzyczne pod kierunkiem Nicoli Porpory. Dwa lata później otrzymał stanowisko nadwornego kompozytora u hrabiego Morzina w Lukavcu. Od 1 maja 1761 roku przez prawie 30 lat pełnił służbę w Eisenstadt, z początku jako drugi dyrygent, później – kapelmistrz, mający do dyspozycji orkiestrę, zespoły kameralne i operę.
W przebogatej formalnie i gatunkowo twórczości Haydna utwory wokalno-instrumentalne (opery, oratoria, kantaty, arie i opracowania pieśni ludowych) reprezentują nurt muzyki tradycyjnej, są swoistym nawiązaniem do przeszłości. Przełomowe i inspirujące znaczenie w dziejach historii muzyki mają jego kompozycje instrumentalne: 104 symfonie, ponad 30 koncertów fortepianowych, skrzypcowych, na wiolonczelę i inne instrumenty, 83 kwartety smyczkowe i barytonowe, duety smyczkowe oraz 52 sonaty na fortepian solo. Nazywany „ojcem” symfonii i kwartetu smyczkowego, każdą z tych form doprowadził do rozkwitu, osadził w tradycji epoki klasycznej, określił do zasad i języka. Jego śladem poszli Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791), Ludwig van Beethoven (1770-1827) oraz Franz Anton Hoffmeister (1754-1812)… tak, tak, u nas mało znany, ale na świecie absolutnie rozpoznawalny jako płodny kompozytor (napisał m.in. 12 kwintetów fletowych, granych z upodobaniem przez muzyków naszych czasów) i wydawca muzyczny.
A o innych faktach dowiedzą się Państwo już na koncercie, na który serdecznie zapraszamy.

Teresa Księska-Falger z Przyjaciółmi

Archiwa
RELACJE FILMOWE
PLAYZapraszamy do oglądania relacji filmowych z wydarzeń jakie odbyły się w Domu Kultury LSM. ***
Realizacja filmów Zenon Krawczyk
Prowadzenie strony - Marek Dybek  Marek Dybek / KmBk-STUDIO   /    Powered by WordPress Platform
ul. Konrada Wallenroda 4a        20-607 Lublin
tel. 81 743 48 29
dom.kultury@spoldzielnialsm.pl
Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Bez tych plików serwis nie będzie działał poprawnie. W każdej chwili, w programie służącym do obsługi internetu, można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszego serwisu bez zmiany ustawień oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. .

Zapoznałem się z informacją