poniedziałek 2 grudnia 2013 r.
o godz. 18.00
Teatr Kameralny
PREMIERA
Edukacja Rity
Willy Russell
EDUKACJA RITY Willy Russell / Przektad: Karol Jakubowicz / Obsada: dr Frank Bryant – Jan Wojciech Krzyszczak / Rita White – Paulina Połowniak / Reżyseria: JAN WOJCIECH KRZYSZCZAK / Muzyka: TOMEK KOBIELA / Scenografia: IRENEUSZ SALWA
Wstęp wolny
Willy Russell urodzony w 1947 r., angielski dramaturg, scenarzysta filmowy, autor i kompozytor piosenek. Prezentowana sztuka Edukacja Rity powstała w 1980 r. a jej nowa wersja w roku 2003. Ma charakter komediodramatu. Jak pisze Sergiusz Sterna-Wachowiak, sztuka „opowiada o historii przypadkowego spotkania, z którego narodziła się przyjaźń, czyli współodczucie, więcej niż romans, uniwersyteckiego profesora alkoholika i jego niedzielnej studentki, ambitnej fryzjerki. Dzieli ich niemal wszystko. Pochodzenie, status społeczny, wykształcenie, temperament, wiek, nawet mowa, no i płeć. Ten splot przeciwieństw staje się dla autora pisarską atrakcją i ambitnym, psychologicznym wyzwaniem, zrealizowanym w materii gorzkiego humoru, przenikliwej obserwacji i dobrze oddanej rodzajowości życia, charakterystyki postaci, co czyni sztukę wybitnie aktorską. (…)
To jest sztuka o szukaniu siebie. To jest sztuka o dziewczynie, która wyrusza z siebie, dąży dalej i wyżej, l o profesorze Franku Bryant, który gdzieś doszedł, może daleko, ale się zatrzymał. Jeśli nie Rita, gdyby nie Rita, Frank będzie się już tylko cofał. (…) Oboje tracą swoje uczuciowe czy rodzinne związki. Rita męża, Frank partnerkę życiową. Płacą wysoką cenę. Za co warto jest ją zapłacić? Przecież nie za własny erotyczny związek, lecz za własną wewnętrzną przemianę. Tajemnica Edukacji Rity, pozasłowna treść sztuki Russella wyjawia się wówczas, gdy do pragnienia niewinności i pragnienia doświadczenia dołącza „to trzecie”. Głód wewnętrznej człowieczej wolności”.
____________________________
Paulina Połowniak swoją przygodę z teatrem rozpoczęła jako studentka filologii polskiej z teatrologią na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. W tym czasie współtworzyła Teatr Creatorium i Grupę Teatralną Kolektyw, która przekształciła się w Teatr Boczny. Wspólnie z tym teatrem zrealizowała kilka projektów artystycznych, m.in. spektakl Obcy na podstawie opowiadania Przemiana Franza Kafki (za rolę Grety otrzymała nagrodę za najlepszą rolę żeńską na III Festiwalu Teatrów Amatorskich Mikstura w Białymstoku) czy Niestąd na podstawie dramatu Łukasza Chotkowskiego. Ponadto jest współautorką i wykonawczynią monodramu pt. Matrioszka opartego na prozie Marty Dzido.
W 2012 r. wzięła udział w spektaklu pt. Sen nocy letniej w reżyserii Joanny Lewickiej – grała w nim rolę Hermii. Spektakl ten uświetnił galę wręczenia Nagrody im. Prof. Zbigniewa Hołdy, otwierającą XVII edycję festiwalu Konfrontacje Teatralne. Był rówież prezentowany w Warszawie jako jedno z wydarzeń towarzyszących obchodom Jubileuszu 100-lecia Teatru Polskiego, a także zwyciężył plebiscyt lubelskiej „Gazety Wyborczej” na Wydarzenie Kulturalne 2012 roku.
Od 2009 r. współpracuje z Teatrem Kameralnym w Lublinie, gdzie można ją oglądać w szeregu przedstawień dla dzieci i młodzieży, m.in. w sztukach Ten obcy na motywach powieści Ireny Jurgielewiczowej – rola Pestki, Tajemniczy ogród opartej na powieści Frances Hodgson Burnett – Mary Lennox, czy Przygody Tomka Sawyera według Marka Twaina – Alfred i Amy, a także Zemsta Aleksandra Fredry, w której zagrała rolę Klary.
Jan Wojciech Krzyszczak
W latach 60. związany z ruchem recytatorskim i teatralnym Grupy „Zamek” działającej przy Wojewódzkim Domu Kultury w Lublinie. Ukończył Wyższe Studium Teatralne przy Ministerstwie Kultury i Sztuki. W 1970 r. otrzymał dyplom aktora estrady, w roku 1976 – aktora dramatu. Pracował m.in. w Teatrze Polskim w Szczecinie, Teatrze Współczesnym we Wrocławiu i Teatrze im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim. W latach 1977-1983 oraz od 1988 r. związany z Teatrem im. Juliusza Osterwy w Lublinie. Od 1993 r. dyrektor, aktor i reżyser Teatru Kameralnego.
Wstęp wolny