sobota 31 maja 2014 r.
o godz. 18.00
Teatr Kameralny
Edukacja Rity
Willy Russell
EDUKACJA RITY Willy Russell / Przektad: Karol Jakubowicz / Obsada: dr Frank Bryant – Jan Wojciech Krzyszczak / Rita White – Paulina Połowniak / Reżyseria: JAN WOJCIECH KRZYSZCZAK / Muzyka: TOMEK KOBIELA / Scenografia: IRENEUSZ SALWA
Bilet – 10zł i 15 zł
Po premierze Edukacji Rity w dniu 2 grudnia 2013 r. redaktor Andrzej Z. Kowalczyk na łamach „Kuriera Lubelskiego” pisał:
„Występująca w spektaklu para artystów [Paulina Połowniak i Jan Wojciech Krzyszczak] bardzo dobrze radzi sobie z prowadzeniem ról. Paulina Połowniak przekonująco i w pełni wiarygodnie pokazuje metamorfozę Rity, nadzwyczaj trafnie, a przy tym subtelnie różnicując stosowane środki wyrazu. Tworzy żywą, wielowymiarową, pełnokrwistą postać, której wierzymy od początku do końca. To zapewne najlepsza rola tej młodej aktorki; bardzo dobrze rokująca na przyszłość. Jan Wojciech Krzyszczak z kolei zdecydowanie unika pójścia najprostszą drogą, polegającą na stworzeniu jakiejś kolejnej wariacji na temat roli Higginsa z „Pigmaliona”. Ociepla postać Franka, wyposaża w empatię, przebijającą się przez warstwę zniechęcenia, cynizmu i… oparów alkoholu. A przy tym prowadzi swoją rolę dyskretnie, nie próbuje zdominować partnerki, lecz pięknie z nią współpracuje, co jeszcze bardziej podnosi wiarygodność obydwu postaci. Napisałem na wstępie tej recenzji, że „Edukacja Rity” jest spektaklem dla dorosłych. Nie oznacza to jednak jakichś obyczajowych drastyczności, choć „grube” słowa – owszem – padają kilkakrotnie ze sceny. Dla dorosłych, to znaczy tych, którzy mają świadomość, że teatr to nie tylko eksperyment, „czytania performatywne”, remiksy i formuła work in progress, lecz także dobrze pojęta tradycja. Tacy widzowie będą zadowoleni z tego przedstawienia.”
________________________________
Willy Russell urodzony w 1947 r., angielski dramaturg, scenarzysta filmowy, autor i kompozytor piosenek. Prezentowana sztuka Edukacja Rity powstała w 1980 r. a jej nowa wersja w roku 2003. Ma charakter komediodramatu. Jak pisze Sergiusz Sterna-Wachowiak, sztuka „opowiada o historii przypadkowego spotkania, z którego narodziła się przyjaźń, czyli współodczucie, więcej niż romans, uniwersyteckiego profesora alkoholika i jego niedzielnej studentki, ambitnej fryzjerki. Dzieli ich niemal wszystko. Pochodzenie, status społeczny, wykształcenie, temperament, wiek, nawet mowa, no i płeć. Ten splot przeciwieństw staje się dla autora pisarską atrakcją i ambitnym, psychologicznym wyzwaniem, zrealizowanym w materii gorzkiego humoru, przenikliwej obserwacji i dobrze oddanej rodzajowości życia, charakterystyki postaci, co czyni sztukę wybitnie aktorską. (…)
To jest sztuka o szukaniu siebie. To jest sztuka o dziewczynie, która wyrusza z siebie, dąży dalej i wyżej, l o profesorze Franku Bryant, który gdzieś doszedł, może daleko, ale się zatrzymał. Jeśli nie Rita, gdyby nie Rita, Frank będzie się już tylko cofał. (…) Oboje tracą swoje uczuciowe czy rodzinne związki. Rita męża, Frank partnerkę życiową. Płacą wysoką cenę. Za co warto jest ją zapłacić? Przecież nie za własny erotyczny związek, lecz za własną wewnętrzną przemianę. Tajemnica Edukacji Rity, pozasłowna treść sztuki Russella wyjawia się wówczas, gdy do pragnienia niewinności i pragnienia doświadczenia dołącza „to trzecie”. Głód wewnętrznej człowieczej wolności”.
____________________________
Paulina Połowniak swoją przygodę z teatrem rozpoczęła jako studentka filologii polskiej z teatrologią na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. W tym czasie współtworzyła Teatr Creatorium i Grupę Teatralną Kolektyw, która przekształciła się w Teatr Boczny. Wspólnie z tym teatrem zrealizowała kilka projektów artystycznych, m.in. spektakl Obcy na podstawie opowiadania Przemiana Franza Kafki (za rolę Grety otrzymała nagrodę za najlepszą rolę żeńską na III Festiwalu Teatrów Amatorskich Mikstura w Białymstoku) czy Niestąd na podstawie dramatu Łukasza Chotkowskiego. Ponadto jest współautorką i wykonawczynią monodramu pt. Matrioszka opartego na prozie Marty Dzido.
W 2012 r. wzięła udział w spektaklu pt. Sen nocy letniej w reżyserii Joanny Lewickiej – grała w nim rolę Hermii. Spektakl ten uświetnił galę wręczenia Nagrody im. Prof. Zbigniewa Hołdy, otwierającą XVII edycję festiwalu Konfrontacje Teatralne. Był rówież prezentowany w Warszawie jako jedno z wydarzeń towarzyszących obchodom Jubileuszu 100-lecia Teatru Polskiego, a także zwyciężył plebiscyt lubelskiej „Gazety Wyborczej” na Wydarzenie Kulturalne 2012 roku.
Od 2009 r. współpracuje z Teatrem Kameralnym w Lublinie, gdzie można ją oglądać w szeregu przedstawień dla dzieci i młodzieży, m.in. w sztukach Ten obcy na motywach powieści Ireny Jurgielewiczowej – rola Pestki, Tajemniczy ogród opartej na powieści Frances Hodgson Burnett – Mary Lennox, czy Przygody Tomka Sawyera według Marka Twaina – Alfred i Amy, a także Zemsta Aleksandra Fredry, w której zagrała rolę Klary.
Jan Wojciech Krzyszczak
W latach 60. związany z ruchem recytatorskim i teatralnym Grupy „Zamek” działającej przy Wojewódzkim Domu Kultury w Lublinie. Ukończył Wyższe Studium Teatralne przy Ministerstwie Kultury i Sztuki. W 1970 r. otrzymał dyplom aktora estrady, w roku 1976 – aktora dramatu. Pracował m.in. w Teatrze Polskim w Szczecinie, Teatrze Współczesnym we Wrocławiu i Teatrze im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim. W latach 1977-1983 oraz od 1988 r. związany z Teatrem im. Juliusza Osterwy w Lublinie. Od 1993 r. dyrektor, aktor i reżyser Teatru Kameralnego.
_____________________________________
Teatr Kameralny w Lublinie – pierwszy lubelski prywatny teatr zawodowy. Działa nieprzerwanie od 20 lat na scenie Domu Kultury Lubelskiej Spółdzielni Mieszkaniowej. Powstał w 1992 roku. Jego twórcą i dyrektorem, aktorem i reżyserem wielu spektakli jest Jan Wojciech Krzyszczak, od lat związany z Teatrem im. Juliusza Osterwy w Lublinie, także przed laty realizator cieszących się olbrzymim powodzeniem monodramów, jak np. Konopielka według prozy Edwarda Redlińskiego, Dzieje Lejzorka Ilji Erenburga i Obrona Sokratesa Costasa Varnalisa. Teatr Kameralny w Lublinie wystawił już 21 premier i mnóstwo spektakli adresowanych przede wszystkim do młodzieży szkolnej i mieszkańców Lubelszczyzny. W jego repertuarze były m.in.: Romanca Jacka Chmielnika, Edukacja Rity Willego Russela, Pchła Szachrajka i Czerwony Kapturek Jana Brzechwy, Jaskółeczka Tadeusza Słobodzianka, Odprawa posłów greckich Jana Kochanowskiego, Tartufe czyli Obłudnik Moliera, Śluby panieńskie i Zemsta Aleksandra Fredry, Makbet Williama Szekspira, Ania z Zielonego Wzgórza Lucy Maud Montgomery, Szatan z siódmej klasy Kornela Makuszyńskiego, Raj Eskimosów (Audiencja III) Bogusława Schaeffera, Kirelejson (według powieści Konopielka) Edwarda Redlińskiego, Emigranci Sławomira Mrożka, Dzieje Lejzorka Rojtszwańca Ilji Erenburga i Tajemniczy ogród Frances Hodgson Burnett, Ten obcy Ireny Jurgielewiczowej, Przygody Tomka Sawyera Marka Twaina, Śmieszny staruszek Tadeusza Różewicza. Większość tych przedstawień reżyserował dyrektor Teatru Kameralnego Jan Wojciech Krzyszczak, ale gościnnie reżyserowali też: Włodzimierz Fełenczak, Andrzej Żarnecki i Paweł Łysak. Scenografię do spektakli przygotowywali: Teresa Targońska, Liliana Jankowska, Ireneusz Salwa, Andrzej Żarnecki, Janusz Sianko i Krzysztof Kain May. Spośród aktorów najczęściej współpracują z Teatrem Kameralnym: Jolanta Rychłowska, Tomasz Bielawiec, Marek Fabian, Andrzej Golejewski, a także artyści Teatru Muzycznego w Lublinie: Krystyna Szydłowska, Andrzej Sikora i Patrycjusz Sokołowski oraz Beata Pietroń, Paulina Połowniak, Julia Siegieda, Krystyna Górska, Łukasz Szymanek i Adam Organista.
Bilet – 10 zł i 15 zł
Rezerwacja tel. 601 732 576