niedziela 9 marca 2014 r. o godz. 17.00
Koncert arii operowych
Wieczór w operze
Wykonawcy:
Anna Barska– sopran, Dorota Szostak-Gąska – sopran, Mariola Zagojska – sopran,
Jakub Gąska – tenor, Grzegorz Pazik – baryton,
Natalia Nikitina-Kozub – skrzypce, Agnieszka Schulz-Brzyska – fortepian
Prowadzenie koncertu – Jerzy Turowicz
W programie arie z oper:
Wesele Figara, Czarodziejski flet – Wolfgang Amadeusz Mozart,
Carmen – Georges Bizet, Eugeniusz Oniegin – Piotr Czajkowski,
Faust – Charles Gounod, Madame Buterfly – Giacomo Puccini,
Straszny dwór – Stanisław Moniuszko
Bilet – 10 zł
Anna Barska – sopran. Śpiewaczka operowa obdarzona lirycznym głosem sopranowym o szlachetnym, ciepłym brzmieniu.
Urodzona w 1981 r. w Lublinie. Tutaj też rozpoczęła swoją edukację muzyczną w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Tadeusza Szeligowskiego w klasie fortepianu, otrzymując dyplom muzyka instrumentalisty. Ponadto absolwentka Instytutu Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w klasie dyrygentury chóralnej. W 2010r. ukończyła z wynikiem bardzo dobrym studia na Wydziale Wokalno–Aktorskim Akademii Muzycznej w Katowicach, w klasie śpiewu solowego prof. Haliny Skubis–Kalemby.
Podczas studiów muzycznych brała udział w koncertach kameralnych, spektaklach operowych. W 2010 r. kreowała postać Almireny w operze „Rinaldo” Georgesa Friedricha Haendla w ramach V Festiwalu im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego.
Swoje umiejętności wokalne doskonaliła na Kursie Wokalnym w Krynicy i mistrzowskich kursach prof. Ryszarda Karczykowskiego i prof. Alicji Słowakiewicz–Wolańskiej.
Artystka wykonuje muzykę wokalną różnych epok i stylów. W swoim repertuarze posiada utwory z gatunku muzyki sakralnej, oratoryjno–kantatowej, operowej, operetkowej oraz pieśniarskiej. Oprócz działalności artystycznej zajmuje się także prowadzeniem zajęć z zakresu indywidualnej oraz zbiorowej emisji głosu.
Dorota Szostak-Gąska – pochodzi z Lidzbarka Warmińskiego, gdzie ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną I st. w klasie skrzypiec. Edukację muzyczną kontynuowała na Wydziale Wokalnym Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Fryderyka Chopina w Olsztynie. Następnie ukończyła studia licencjackie (kierunek: muzykologia stosowana) na Uniwersytecie Warszawskim, a w 2010 r. została absolwentką (dyplom z wyróżnieniem) Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie śpiewu solowego prof. Magdaleny Krzyńskiej oraz ad. dr Violetty Narywskiej. W roku akademickim 2007/2008 odbyła stypendium w Istituto Superiore di Studi Musicali „Achille Peri” w Reggio Emilia we Włoszech, pracując pod kierunkiem Maestro Mauro Trornbetty oraz Rosy Ricciotti.
Debiutowała jako Dydona w operze Dydona i Eneasz Henry’ego Purcella w Operze Nova w Bydgoszczy, następnie wystąpiła jako Hrabina Gabriela Zedlau w operetce Wiedeńska krew Johanna Straussa. Kreowała postać tytułową w operze Suor Angelica Giacomo Pucciniego. Wykonywała partię sopranową w Mszy C-dur Koronacyjnej KV 317 Wof-ganga Amadeusza Mozarta. Ważnym wydarzeniem w jej życiu artystycznym był występ na scenie Teatro Valli w Reggio Emilia. Ukończyła Mistrzowskie Kursy Wokalne prowadzone przez Maestrę Helenę Łazarską, Teresę Żylis-Garę, Anitę Garanća, Paula Esswooda.
Mariola Zagojska, śpiewaczka i pedagog, solistka Teatru Muzycznego w Lublinie (sopran), absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach i wychowania muzycznego w Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, laureatka V Konkursu Słowiańskiej Muzyki Wokalnej. Współpracowała z Filharmonią Śląską, Rzeszowską i Krakowską. Technikę wokalną doskonaliła pod kierunkiem m.in. prof. Michaliny Growiec i prof. Alison Pearce z Wielkiej Brytanii. W repertuarze ma m.in. partie operowe Jadwigi Cześnikowej w Strasznym dworze Stanisława Moniuszki, w Carmen Georgesa Bizeta, rolę Saffi w Baronie cygańskim Johanna Straussa, w Księżniczce czardasza Emmericha Kalmana, partie solowe w Stabat Mater Karola Szymanowskieg i Mszy C- dur Ludwika van Beethovena. W dorobku posiada również nagrania radiowe i telewizyjne utworów Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego, Ludomira Michała Rogowskiego, Witolda Lutosławskiego. Mariola Zagojska jest reżyserem wielu koncertów wykonywanych na scenach Lublina i Lubelszczyzny, do czerwca 2010 roku była solistką Teatru Muzycznego w Lublinie, obecnie pełni funkcję dyrektora Festiwalu Spotkań Kultur w Filharmonii Lubelskiej im. Henryka Wieniawskiego.
Jakub Gąska, tenor, rodowity lublinianin. Absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Karola Lipińskiego w klasie trąbki oraz Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie śpiewu solowego prof. Leszka Skrli. Był stypendystą Istituto Superiore di Studi Musicali „Achille Peri” w Reggio Emilia we Włoszech. Debiutował jako St. Brioche w operetce Wesoła wdówka Franza Lehara w Operze Nova w Bydgoszczy, kreował również postaci Monostatosa w operze Czarodziejski flet Wolfganga Amadeusza Mozarta, Macieja w operze Straszny dwór Stanisława Moniuszki. Eneasza i Marynarza w operze Dydona i Eneasz Henry’ego Purcella, a w Teatrze Muzycznym w Poznaniu występował jako Józef w operetce Wiedeńska krew Johanna Straussa. Współpracuje z Operą na Zamku w Szczecinie. Na V Festiwalu Wokalnym Belcanto 2007 w Nałęczowie otrzymał nagrodę specjalną.
Grzegorz Pazik – baryton, ukończył z wyróżnieniem Akademię im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie śpiewu solowego prof. Jerzego Artysza. W dotychczasowej pracy scenicznej wcielił się w 27 postaci, m.in.: Oniegin (Eugeniusz Oniegin), Walenty (Faust), Jelecki (Dama Pikowa), Figaro (Cyrulik sewilski), Guglielmo (Cosi fan tutte), Edwin (Księżniczka czardasza), Schaunard (Cyganeria), Papageno (Czarodziejski flet), Tarquinius (Gwałt na Lukrecji), Traveller (Curlew River), Bardos (Krakowiacy i Górale), Janusz (Halka).
Współpracował m.in. z Państwową Operą w Budapeszcie, Operą Narodową w Warszawie (8 ról), Operą Krakowską (4 role), Operą Bałtycką w Gdańsku, Operą na Zamku w Szczecinie, Teatrem Muzycznym w Lublinie oraz polskimi filharmoniami. Śpiewał ponadto na deskach Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery Wrocławskiej, Opery Nova w Bydgoszczy, uczestnicząc w festiwalach i gościnnych występach jako solista Opery Krakowskiej oraz Orkiestry Akademii Beethovenowskiej.
Zaśpiewał partię Szambelana w światowej prapremierze opery Zygmunta Krauze Iwona, księżniczka Burgunda, która odbyła się w teatrze Silvia Monford w Paryżu. Wystąpił także w roli Guślarza w kanadyjskiej premierze Widm Stanisława Moniuszki pod dyrekcją Michaela Newnhama w Glenn Gould Studio w Toronto i w Hamilton. Brał udział wraz z Polską Orkiestrą Radiową pod dyrekcją Łukasza Borowicza w prapremierowych wykonaniach i nagraniach oper: Szymona Laksa L’Hirondelle inattendue oraz Ignacego Felika Dobrzyńskiego Monbar czyli Flibustierowie. Opery transmitowane były przez II Program Polskiego Radia oraz rozgłośnie europejskie. Jako solista występował również w Belgii, Holandii oraz na Ukrainie.
Doświadczenie zdobywał pracując z wieloma wybitnymi dyrygentami i reżyserami, do których m.in. należą: Andrzej Straszyński, Kazimierz Kord, Györiványi Ráth György, Wojciech Michniewski, José Maria Florêncio, Łukasz Borowicz, Piotr Sułkowski, Will Crutchfield, Michał Klauza, Dirk Vermeulen; Maciej Prus, Marek Weiss-Grzesiński, Mariusz Treliński, Waldemar Zawodziński, Janusz Józefowicz, Jitka Stokalska, Krzysztof Nazar, Julia Pevzner. Swój repertuar kameralny doskonalił pod kierunkiem Jerzego Marchwińskiego, Krystyny Borucińskiej, Mai Nosowskiej, Tomasza Herbuta. Brał udział w kursach interpretacyjnych Teresy Żylis-Gary, Alison Pearse, Elisabeth Glauser, Petera Tschaplika, Rubena Lisitsiana, Ryszarda Karczykowskiego oraz Kałudiego Kałudowa.
W swoim repertuarze posiada wiele cykli pieśni oraz dzieł oratoryjno-kantatowych, m.in. utwory Bacha, Requiem Fauré, Carmina Burana Orffa, Dichterliebe Schumanna, Winterreise Schuberta, Don Quichotte à Dulcinée Ravela, pieśni Chopina, Moniuszki, Karłowicza, Bairda, Czajkowskiego, Rachmaninova.
Znany krytyk muzyczny Jacek Marczyński napisał po jednej z premier w dzienniku Rzeczpospolita: „Warto zapamiętać nazwisko Grzegorza Pazika…”
Agnieszka Schulz-Brzyska, pianistka koncertująca w kraju i za granicą. Ukończyła Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Kazimierza Gierżoda oraz kameralistyki prof. Mai Nosowskiej. Kształciła się również u Tatiany Szebanowej, Jean-Claude’a van den Eydena, Oliviera Gardona oraz Ryszarda Baksta; miała również okazję doskonalić swoją interpretację utworów Witolda Lutosławskiego pod okiem samego Mistrza. Ma na koncie liczne występy z lubelskimi zespołami kameralnymi. Towarzyszy instrumentalistom oraz wokalistom na koncertach i konkursach (wśród nich Międzynarodowy Konkurs im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie), otrzymując nagrody i wyróżnienia dla akompaniatora. Jej repertuar obejmuje utwory solowe i kameralne od baroku po muzykę współczesną.
Natalia Nikitina Kozub – skrzypaczka solistka Filharmonii Lubelskiej, studia muzyczne ukończyła w klasie prof. L. Oniszczenko we Lwowskim Konserwatorium im. Mykoły Łysenko. W roku 2005 ukończyła Studia Podyplomowe na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w zakresie kameralistyki w klasie prof. Mai Nosowskiej. Od 1991 roku pracuje w orkiestrze Filharmonii Lubelskiej jako solistka, równocześnie prowadzi klasę skrzypiec w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. im. Karola Lipińskiego w Lublinie. Uczniowie jej odnoszą liczne sukcesy na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych. Natalia Kozub jest zapraszana jako wykładowca kursów mistrzowskich; IX Summer Seaside Music Courses in Łeba Poland. Bardzo aktywnie udziela się jako solistka oraz kameralistka. Jest założycielką następujących zespołów kameralnych: Kwartet Fletowy, Trio Con Tenerezza, Lubelska Orkiestra Kameralna, Kwartet „Concerto” uczestnicząc w prestiżowych imprezach i cyklach koncertów: Koncerty Prezydenckie, Koncerty Zamkowe, festiwal Nałęczowskie Divertimento. Obok muzyki klasycznej z powodzeniem i wielką pasją realizuje się na gruncie muzyki rozrywkowej oraz scenicznej.
Jerzy Turowicz, absolwent krakowskiej PWST (1978). Związany przez wiele lat z Teatrem im. Juliusza Osterwy w Lublinie oraz Teatrem im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie. W latach 80. był dyrektorem artystycznym Młodzieżowego Teatru Inicjatyw. W 1992 r. związał się z Teatrem Muzycznym w Lublinie, najpierw jako aktor, później reżyser i konsultant programowy. Współtworzył wiele spektakli, które grane są z powodzeniem do dzisiaj. Jest autorem sztuk teatralnych m.in. Różowe okulary oraz bajki Czerwony Kapturek zupełnie nowa historia. Ma też na koncie kilka ról telewizyjnych m.in. w serialu Policjanci i Graczykowie. Posiada liczne nagrody i odznaczenia, w tym – Srebrny Krzyż Zasługi. Założyciel Akademii Teatralno-Wokalnej w Lublinie.
Bilet – 10 zł